To nieprawda. Bohaterami szkolenia są jego uczestnicy i to oni powinni być na pierwszym planie. Szkoleniowiec ma być tłem, pokierować słuchaczami, zaangażować ich aktywnie. Trener, który dużo mówi i sam odpowiada na pytania, które stawia, nie pozyska sympatii, a wręcz będzie irytować. Jego szkolenie będzie odbierane jako nudne i nieefektywne. Dobry szkoleniowiec przygotuje się tak, aby uczestnicy byli zaangażowani, uczyli się za pomocą różnych metod i sami wyciągali wnioski. Pokieruje nimi i umożliwi rozwój oraz zdobycie nowych umiejętności. Dobry prowadzący musi posiadać wiele umiejętności i szeroką wiedzę dotyczącą m.in.: uczenia ludzi dorosłych, różnorodnych metod nauczania, posługiwania się metodami aktywującymi uczestników, umiejętności zadawania pytań, planowania czasu, radzenia sobie z konfliktami.
Szkoleniowiec powinien być tłem dla uczestników szkolenia
Częstym błędem popełnianym przez szkoleniowców jest złe rozumienie swojej roli. Zdarza się niezwykle często i to nie tylko młodym szkoleniowcom, lecz również tym doświadczonym. Niektóre osoby szkolące uważają, że to one są gwiazdami i stoją w centrum.
Wszystkie te elementy wymagają treningu. Ważną cechą jest również pokora i otwartość. Podczas szkolenia bhp nie tylko uczymy innych, ale sami możemy się wiele nauczyć. Niezbędna na szkoleniu jest również umiejętność słuchania i reagowania na wypowiedzi uczestników. Zdanie prowadzącego nie jest na szkoleniu najważniejsze, nie tylko on przecież posiada wiedzę na omawiany temat – każdy ma prawo się wypowiedzieć i zostać (aktywnie) wysłuchanym.
Wielu młodych szkoleniowców boi się też przyznać do błędu lub braku wiedzy na jakiś temat. Nie potrafią odpowiedzieć na pytania uczestnika i zamiast przyznać się do tego, zgadują lub podają niesprawdzone informacje. Myślą bowiem: Jeśli powiem, że nie wiem, stracę autorytet. To nieprawda! Uczestnicy wiedzą, że nie można być ekspertem we wszystkich dziedzinach. Współczesna technologia (dostęp do Internetu w laptopie lub telefonie) ułatwia szybkie odnalezienie potrzebnych informacji (np. w trakcie przerwy w zajęciach).
Jeśli jednak szybkie odnalezienie odpowiedzi nie jest możliwe, należy ustalić sposób postępowania, np. doradzić, gdzie uczestnik może znaleźć informacje lub jaką drogą zostaną mu przekazane po szkoleniu (nie wolno jednak o tym zapomnieć!). Taki sposób postępowania sprawi, że uczestnik nie poczuje się zignorowany, a prowadzący zachowa autorytet.
Zobacz także:
Tagi: szkolenia pracownicze
