Pracodawca, o którym mowa w pytaniu, zalicza się do sekcji Q. W stosunku do tego rodzaju działalności przyjęto 4 kategorię ryzyka, która uniemożliwia zastosowanie odstępstwa od zapewniania szkoleń okresowych bhp dla pracowników administracyjno-biurowych.
Szkolenia okresowe bhp dla pracowników administracyjno-biurowych – kogo obejmuje zwolnienie ze szkoleń
Czy pracodawca sklasyfikowany jako: pozostała działalność w zakresie opieki zdrowotnej, gdzie indziej niesklasyfikowana (PKD 86.90.E) ma obowiązek przeprowadzania szkoleń okresowych bhp dla pracowników administracyjno-biurowych?
Czytaj także: Od oceny ryzyka zawodowego może zależeć zwolnienie ze szkoleń okresowych bhp pracowników administracyjno-biurowych.>>>
Obowiązek zapewnienia szkoleń bhp
Zasadą jest, że nie wolno dopuścić pracownika do pracy, do wykonywania której nie posiada on wymaganych kwalifikacji lub potrzebnych umiejętności, jak również dostatecznej znajomości przepisów oraz zasad bhp. Obowiązkiem pracodawcy jest zatem zapewnienie przeszkolenia pracownika w zakresie bhp przed dopuszczeniem go do pracy oraz prowadzenie okresowych szkoleń w tym zakresie.
Ważne
Zgodnie z obowiązującym od 1 stycznia 2019 r. stanem prawnym, szkolenie okresowe pracownika nie jest wymagane w przypadku pracownika na stanowisku administracyjno-biurowym, gdy rodzaj przeważającej działalności pracodawcy, w rozumieniu przepisów o statystyce publicznej, znajduje się w grupie działalności, dla której ustalono nie wyższą niż 3 kategorię ryzyka w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych, chyba że z oceny ryzyka, o której mowa w art. 226 pkt 1 kp, wynika, że jest to konieczne.
Sprawdź także: Czy zwolnienie ze szkoleń okresowych bhp pracowników administracyjno-biurowych dotyczy pierwszych szkoleń okresowych?>>>
Nie wyższa niż 3 kategoria ryzyka
Możliwość zastosowania odstępstwa od zapewniania szkoleń okresowych względem pracowników zatrudnionych na stanowiskach administracyjno-biurowych uzależniona jest w szczególności od 3 kategorii ryzyka w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych. Podmiot, o którym mowa w pytaniu, prowadzi działalność określaną kodem PKD 86.90.E. Jest to działalność zaliczana do sekcji Q – w myśl załącznika rozporządzenia w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności oraz załącznika do rozporządzenia w sprawie różnicowania stopy procentowej składki na ubezpieczenie społeczne z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych w zależności od zagrożeń zawodowych i ich skutków. Na podstawie tego ostatniego rozporządzenia, dla kodu PKD należącego do sekcji Q określona została czwarta kategoria ryzyka. Tym samym pracodawca, o którym mowa w pytaniu, nie powinien stosować odstępstwa w zakresie zapewniania szkoleń okresowych pracownikom zatrudnionym na stanowiskach administracyjno-biurowych – uwzględniając fakt, iż dla niego przewidziano wyższą niż trzecia kategorię ryzyka.
Sprawdź także: Do których pracowników administracyjnych będzie miało zastosowanie zwolnienie ze szkoleń bhp?>>>
Podstawa prawna:
-
art. 2373 ustawy z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz.U. z 2020 r. poz. 1320);
-
Załącznik do rozporządzenia z 5 marca 2018 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie różnicowania stopy procentowej składki na ubezpieczenie społeczne z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych w zależności od zagrożeń zawodowych i ich skutków (Dz.U. z 2018 r. poz. 502).
Zobacz także:
Ciężki wypadek przy pracy – od czego zależy jego kwalifikacja
Jaki numer nadać nowemu protokołowi powypadkowemu po zgłoszeniu zastrzeżeń przez pracownika?
Czy lider może przeprowadzić instruktaż stanowiskowy?
Tagi: bhp, szkolenia okresowe, administracja
