W aktualnie obowiązujących przepisach, zleceniobiorcy mogą złożyć wniosek o niepobieranie zaliczek na PIT. Jest to związane z kwotą wolną określoną na poziomie 30 tys. zł. Osoby, które nie przekraczają tego progu, mogą więc na bieżąco korzystać z kwoty wolnej.
Bez zaliczek na podatek nawet przy umowie o pracę
Nowe przepisy, które prawdopodobnie zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2023 r. pozwolą pracownikowi skorzystać z możliwości zwolnienia płatnika z pobierania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych. Jakie to będzie miało konsekwencje?
Uprawnienie to zostanie poszerzone także o osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę.
Ważne: Od 1 stycznia 2023 r. każdy płatnik będzie mógł otrzymać wniosek o niepobieranie zaliczek na podatek dochodowy. Nawet, jeśli płatnikiem tym będzie pracodawca.
Zobacz także: PIT-2 po zmianach w Polskim Ładzie 2.0
Uprawnienie do złożenia wniosku jest skierowane przede wszystkim do osób, które w danym roku kalendarzowym nie przekroczą progu dochodu w wysokości 30 tys. zł. Odnosi się to m.in. do:
1. osób, które zaczynają pracę dopiero pod koniec roku kalendarzowego
2. osoby o niskich dochodach
3. osoby, które podejmują jedynie prace dorywcze
Szybsze skorzystanie z ulgi
Taki przepis pozwoli na bieżąco korzystać z ulgi w postaci kwoty wolnej, przez to, że w każdym miesiącu nie będzie pobierana zaliczka na PIT. W innym przypadku pomniejszenie podatku nastąpiłoby dopiero po dokonaniu rozliczenia rocznego.
Zobacz także: Niskie Podatki – wysoka kwota wolna a ulgi w PIT
A co się stanie, gdy dochód będzie większy?
Może się zdarzyć, że mimo deklaracji, pracownik lub zleceniobiorca jednak przekroczy poziom 30 tys. zł dochodu. Płatnik będzie wówczas zobowiązany pobierać zaliczkę na podatek już bez jej pomniejszania o kwotę wynikającą z kwoty wolnej, czyli w pełnej wysokości.
Bez zaliczek tylko po złożeniu wniosku
O tym, czy płatnik ma pobierać zaliczki na podatek na bieżąco, czy też zrezygnować z tego - zdecyduje sam podatnik. Podstawą będzie złożony odpowiedni wniosek. Może mieć on formę pisemną, lub też jakąkolwiek inną akceptowaną przez płatnika (pracodawcy, zleceniodawcy). Niektóre firmy mogą wykorzystywać np. przygotowane do złożenia wniosków elektroniczne systemu kadrowo-płacowe.
Ważne: W każdym roku podatkowym, wniosek musi zostać złożony ponownie.
Przepisy przewidują, że wniosek dotyczący zaniechania pobierania zaliczek na podatek dotyczy tylko jednego roku podatkowego. Jeśli w kolejnym roku także istnieją przesłanki do niepobierania - potrzebny jest kolejny wniosek.
Płatnik ma obowiązek uwzględnić wniosek. Najpóźniej może to zrobić w miesiącu następującym po miesiącu złożenia wniosku. Wyjątek dotyczy jedynie organu rentowego. Jeśli to np. ZUS jest płatnikiem, może on zastosować się do wniosku do końca drugiego miesiąca następującego po miesiącu złożenia wniosku.
Informacja opublikowana na oficjalnym portalu Ministerstwa Finansów - portal gov.pl
