Skupimy się jedynie na czasie pracy kierowców, choć ustawa o zmianie ustawy o transporcie drogowym, ustawy o czasie pracy kierowców oraz niektórych innych ustaw z 26 stycznia 2022 r. dotyczy także wielu innych aspektów. Choć zmiany zaczęły obowiązywać 2 lutego, dopiero praktyka pokaże, jak wiele jeszcze wymaga doprecyzowania. Po miesiącu stosowania pojawiło się już szereg wątpliwości.
Pakiet mobilności 2022
Od lutego 2022 roku obowiązuje zestaw przepisów, który łącznie można określić pakietem mobilności. Przepisy miały dostosować polskie prawo do prawa UE. W praktyce wprowadziły wiele niepewności m.in. w zakresie rozliczania wynagrodzeń kierowców.
Kierowca rozliczany jak pracownik delegowany
Omawiane przepisy dotyczą kierowców wykonujących transport międzynarodowy. Zgodnie z tą regulacją kierowcy mają być wynagradzani zgodnie z zasadami obowiązującymi na terenie państwa przyjmującego. Kierowca taki jest więc traktowany jako pracownik delegowany do pracy za granicą.
Wszystko za sprawą art. 21b dodanego do obowiązującej ustawy o czasie pracy kierowców z 16 kwietnia 2004 r. Wprowadza on bowiem rewolucję w dotychczasowych rozliczeniach, uznając, że kierowca wykonujący zadania służbowe w ramach międzynarodowych przewozów drogowych nie jest w podróży służbowej. Przypomnijmy - o podróżach służbowych pracowników mówi Kodeks pracy w art. 775 § 1.
Ważne! Od lutego 2022 r. kierowca wykonujący transport międzynarodowy nie jest w podróży służbowej.
Rozliczanie kierowcy jako pracownika w podróży służbowej zakwestionował Trybunał Konstytucyjny w wyrok z 24 listopada 2016 r. (sygn. K11/15). Uznał wówczas, że praca kierowcy, który jest pracownikiem w nieustannej podróży, nie powinna być regulowana ogólnymi przepisami kodeksu pracy. Specyfika takiej pracy wymaga odrębnej regulacji, która uwzględni ten wyjątkowy charakter pracy. Założenie zasługuje na uznanie. Co z nową regulacją?
Jak rozliczyć kierowcę w transporcie międzynarodowym?
Samo rozliczenie wydaje się proste. W sprawach podatkowych ustala się podstawę wymiaru podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie przepisów odnoszących się do osób zatrudnionych w kraju i przebywających czasowo za granicą (art. 21 ust. 1 pkt. 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) - 30% diety jest wolna od podatku dochodowego.
Składki na ubezpieczenie społeczne są natomiast wyliczane na podstawie przepisów dotyczących pracowników zatrudnionych za granicą u polskiego pracodawcy, czyli art. 21 ustawy o systemie zabezpieczeń społecznych. Okazało się jednak, że zastosowanie tego przepisu w praktyce nie jest jednoznaczne. Interpretację opublikował ZUS na swojej stronie internetowej już 8 lutego 2022 r.
Składki na ubezpieczenie po wprowadzeniu Pakietu Mobilności
Aby ustalić składki na ubezpieczenie społeczne trzeba zacząć od ustalenia przychodu za pracę wykonaną na terenie Polski i za granicą.
Bierze się pod uwagę wszystkie wypłaty stanowiące podstawę wymiaru składek które zostały wypłacane w ciągu danego miesiąca, nawet jeśli jest to wypłata za inny okres. Należy więc uwzględnić chociażby wynagrodzenie za urlop.
Sprawa jest mniej skomplikowana jeśli przychód obliczony w taki sposób jest mniejszy niż 5 922 zł - czyli mniejszy od prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia w 2022 r. Wystarczy wtedy ustalić podstawę wymiaru na zasadach ogólnych.
Jeśli natomiast przychód jest wyższy niż 5 922 zł, to należy go pomniejszyć o wartość diet za każdy dzień pobytu przysługujących w podróżach służbowych za granicami kraju. Wysokość diet określają przepisy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju.
Kwotę, którą otrzymamy z tego równania należy porównać z wysokością przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia. To daje nam podstawę wymiaru składek.
Chyba, że kwota przychodu pomniejszona o diety będzie mniejsza niż 5 922 zł, to podstawę wymiaru składek będzie stanowiła kwota 5 922 zł - czyli prognozowane miesięczne wynagrodzenie.
Jakie stawki diet przyjmować?
W różnych państwach, różne są stawki diet. Jak więc poradzić sobie z sytuacją, kiedy kierowca w ciągu 24 godzin przejeżdża na przykład przez 3 państwa?
Zakład Ubezpieczeń Społecznych odpowiada, że w takiej sytuacji należy zastosować wysokość diety w państwie, który jest celem podróży.
Sprawa komplikuje się jednak, gdy mamy więcej niż jeden cel podróży. Wówczas trzeba obliczyć diety biorąc pod uwagę czas trwania podróży. Niepełną dobę rozliczamy przyjmując
1/3 diety za podróż do 8 godzin, 1/2 diety za podróż od 8 do 12 godzin. Powyżej 12 godzin podróży przyjmujemy całą dietę.
