W rezultacie płatnicy składek codziennie analizują przepisy, aby móc jak najlepiej wykonywać nałożone na nich obowiązki. Często jednak muszą zwrócić się z pytaniem do ZUS o interpretację niektórych przepisów czy prawidłowość dokonanych wyliczeń bądź czynności.
O co płatnik może spytać ZUS
Płatnicy składek bardzo często borykają się z problemami interpretacyjnymi, nie wiedząc, jak w danej sytuacji powinni postąpić. Samo ustalenie prawa ubezpieczonego do zasiłku stwarza wiele niejasności, kolejne z nich pojawiają się już na etapie ustalenia wysokości podstawy do wypłaty tych świadczeń, jak również przez cały okres ich wypłaty.
Płatnik składek chcąc porozumieć się z ZUS, może to zrobić na kilka sposobów:
- skorzystać z infolinii pod numerem: 22 560 1600, gdzie po wybraniu interesującego go zagadnienia zostanie połączony z odpowiednim konsultantem,
- skorzystać ze skypa (zus centrum obslugitel),
- skorzystać z formularza kontaktowego zapytania ogólnego tzn.: zadać pytanie konsultantom w formie pisemnej poprzez internet, bezpośrednio ze strony Nowego Portalu Informacyjnego dostępnego na stronie www.zus.pl,
- skorzystać z czatu z konsultantem lub
- poprzez Elektroniczną Skrzynkę Podawczą ZUS, która służy do przesyłania dokumentów elektronicznych do ZUS, a dostępna jest w ramach portalu PUE. Aby móc z niej w pełni korzystać należy założyć indywidualne konto na portalu PUE oraz posiadać bezpieczny podpis elektroniczny, weryfikowany za pomocą kwalifikowanego certyfikatu lub Profilu Zaufanego ePUAP.
Można również złożyć do ZUS pisemny wniosek o udzielenie pisemnej odpowiedzi na nurtujące nas pytanie. Na złożony przez nas wniosek ZUS zgodnie z art. 83 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych może wydać decyzję w zakresie indywidualnych spraw dotyczących w szczególności: zgłaszania do ubezpieczeń społecznych, przebiegu ubezpieczeń, ustalania wymiaru składki na ubezpieczenia społeczne, ustalania uprawnień do świadczeń z ubezpieczenia społecznego jak i ich wymiaru.
Zobacz także:
