Na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia ministra pracy i polityki socjalnej z 18 grudnia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z podstawy wymiaru składek wyłączone są nagrody jubileuszowe (gratyfikacje), które według zasad określających warunki ich przyznawania przysługują pracownikowi nie częściej niż co 5 lat.
Nagrodę jubileuszową czasem trzeba oskładkować
Od nagrody jubileuszowej przyznanej na podstawie uchwały zarządu spółki i nieprzewidzianej w regulaminie wynagrodzeń powinny zostać naliczone składki na ubezpieczenia społeczne oraz zdrowotne. Jeżeli nie zostało to zrobione, powinno się niezwłocznie złożyć korektę dokumentów i opłacić składki ZUS.
W kwietniu na podstawie uchwały zarządu spółki z o.o. wypłaciliśmy pracownikowi nagrodę jubileuszową za 30 lat pracy. Czy taka nagroda jest wyłączona od składek, jeżeli obowiązujący w spółce regulamin wynagrodzeń nie przewiduje wypłaty takich nagród?
Spółka powinna niezwłocznie złożyć korektę dokumentów i opłacić należne składki na ubezpieczenia.
Dlatego też wartość nagrody jubileuszowej przyznanej na podstawie uchwały zarządu należy uwzględnić w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne oraz ubezpieczenie zdrowotne. Od tego przychodu powinny być opłacone również składki na FP i FGŚP. Płatnik, który nie oskładkował takiej nagrody, powinien złożyć za pracownika korektę raportu miesięcznego ZUS RCA za styczeń br., tj. miesiąc, w którym wypłacona została nagroda, i wykazać podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne z uwzględnieniem wypłaconej nagrody.
Do raportu miesięcznego powinna zostać dołączona deklaracja rozliczeniowa ZUS DRA, oznaczona tym samym numerem identyfikacyjnym co raport. Następnie należy opłacić należne składki wraz z odsetkami za zwłokę. Odsetki są naliczane od następnego dnia po terminie płatności do dnia zapłaty.
Z wyłączenia ze składek na ubezpieczenia mogą korzystać jedynie nagrody związane ze stażem pracy, do których pracownicy mają prawo na podstawie wewnętrznych przepisów płacowych (np. układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania) obowiązujących u pracodawcy. Jednorazowa nagroda przyznana w drodze uchwały zarządu nie spełnia tych wymogów. Jest to bowiem świadczenie uznaniowe.
- art. 18 ust. 1 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2013 r. poz. 1442 ze zm.),
- § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia ministra pracy i polityki socjalnej z 18 grudnia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz.U. nr 161, poz. 1106 ze zm.),
- Rozporządzenie ministra pracy i polityki społecznej z 23 października 2009 r. w sprawie określenia wzorów zgłoszeń do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego, imiennych raportów miesięcznych i imiennych raportów miesięcznych korygujących, zgłoszeń płatnika, deklaracji rozliczeniowych i deklaracji rozliczeniowych korygujących, zgłoszeń danych o pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze oraz innych dokumentów (Dz.U. nr 186, poz. 1444 ze zm.).
Zobacz także:
