Do zgłoszenia członka rodziny służy formularz ZUS ZCNA, za którego pomocą dokonujemy również wyrejestrowania, a także informujemy o zmianach i ewentualnych błędach.
Jak zgłaszać i wyrejestrowywać członków rodziny z ubezpieczenia zdrowotnego
Mimo że obowiązek zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego członków rodziny spoczywa na pracowniku, to pracodawca w praktyce wykonuje wszystkie czynności z tym związane. Jest to o tyle trudne, że członek rodziny może być zgłoszony do ubezpieczenia zdrowotnego tylko przez jednego ubezpieczonego i tylko z jednego tytułu.
Zdarzenie |
Jak postępuje pracodawca |
Ślub pracownika z osobą nieposiadającą własnego tytułu do ubezpieczenia zdrowotnego lub posiadającą tytuł niewykluczający z obowiązku ubezpieczenia jako członka rodziny. |
Współmałżonek powinien być zgłoszony do ubezpieczenia zdrowotnego przez pracownika jako członek rodziny. |
Ślub pracownika z osobą posiadającą własny tytuł do ubezpieczenia zdrowotnego, który nie pozwala na zgłoszenie do tego ubezpieczenia z tytułu bycia członkiem rodziny. |
Pracownik nie zgłasza takiej osoby do ubezpieczenia zdrowotnego jako członka rodziny. Natomiast nadal podlega ona temu ubezpieczeniu ze swojego tytułu. |
Rozwód pracownika z osobą, która była przez niego zgłoszona do ubezpieczenia zdrowotnego jako członek rodziny. |
Pracownik powinien wyrejestrować byłego współmałżonka z ubezpieczenia zdrowotnego jako członka rodziny. |
Śmierć współmałżonka pracownika, zgłoszonego przez niego do ubezpieczenia zdrowotnego jako członek rodziny. |
Pracownik powinien wyrejestrować zmarłego z ubezpieczenia zdrowotnego jako członka rodziny. |
Śmierć pracownika, który zgłosił członka rodziny do ubezpieczenia zdrowotnego. |
Pracodawca powinien wyrejestrować członka rodziny zgłoszonego do ubezpieczenia zdrowotnego przez zmarłego pracownika. |
Pracownikowi rodzi się dziecko. |
Jedno z rodziców powinno zgłosić dziecko do ubezpieczenia zdrowotnego jako członka rodziny. |
Śmierć dziecka pracownika zgłoszonego przez niego do ubezpieczenia zdrowotnego jako członek rodziny. |
Pracownik powinien wyrejestrować zmarłe dziecko z ubezpieczenia zdrowotnego. |
Ustawa z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2016 r. poz. 1793 ze zm.).
Zobacz także:
Tagi: ubezpieczenie zdrowotne
