NRS zawiera numer ZUS, a także indywidualny, unikalny numer płatnika (w tym jego NIP)
Czy jesteś gotowy do nowych zasad opłacania składek
W nowym stanie prawnym wystarczy jeden zwykły przelew (z podaniem nazwy płatnika i łącznej kwoty do zapłaty) dokonany na indywidualny rachunek składkowy (NRS). Numer ten każdy płatnik powinien otrzymać od ZUS listem poleconym. Jak wskazano w komunikacie Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, zamieszczonym 29 września 2017 r. na stronie internetowej www.mpisp.gov.p, jeśli do końca grudnia 2017 r. płatnik nie otrzymał informacji o numerze rachunku albo jeśli zgubił list, musi skontaktować się z ZUS. Numer rachunku NRS otrzymać można w każdej placówce ZUS lub w Centrum Obsługi Telefonicznej (tel. 22 560 16 00).
Sprawdź, jak płatnik składek będzie mógł sprawdzić swój NRS
Podkreślmy, że od 2018 r.:
- płatnik nie podaje w przelewie, jakie składki opłaca i za jaki okres. ZUS każdą wpłatę podzieli proporcjonalnie na wszystkie ubezpieczenia i fundusze. Zrobi to na postawie składek za ostatni miesiąc, które płatnik wpisał do deklaracji rozliczeniowej albo które wpisał ZUS, jeśli płatnik był zwolniony z jej przekazywania;
- jeśli płatnik będzie miał długi składkowe, to wpłata pokryje najstarszą należność;
- płatnik, który ma długi składkowe, nie może opłacać tylko bieżących składek na ubezpieczenia społeczne (w tym na dobrowolne ubezpieczenie chorobowe), aby korzystać ze świadczeń z ubezpieczenia chorobowego (np. z zasiłku chorobowego). Jego wpłata pokryje najpierw zaległości z odsetkami, a dopiero potem bieżące składki.
Oznacza to, że osoby prowadzące działalność gospodarczą mające zaległości względem ZUS, stracą prawo do świadczeń chorobowych, gdy wniosą opłatę tylko za bieżące składki, gdyż ta zostanie w pierwszej kolejności przeznaczona na zadłużenie. A to będzie miało taki skutek, że bieżące składki nie zostaną uregulowane w pełnej wysokości, co jest równoznaczne z wykluczeniem przedsiębiorcy z dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego. Aby tego uniknąć, przedsiębiorcy powinni sprawdzać na bieżąco, czy nie mają niedopłaty za któryś okres podlegania ubezpieczeniom społecznym (np. poprzez platformę PUE lub składając w ZUS wniosek o ustalenie salda).
Dzięki modyfikacjom w opłacaniu należności ZUS:
- zredukowane zostaną koszty bankowe,
- wpłaty będą niezwłoczne rozliczane,
- zostaną wyeliminowane wpłaty niezidentyfikowane z kontem płatnika.
- będzie można szybciej wypełnić i wykonać przelew,
- zredukowane zostaną koszty odsetek – wpłaty podlegają bowiem rozliczeniu na najstarsze zadłużenie.
ZUS odpowiada na 3 pytania płatników składek
1. Dlaczego nie ma sumy składek na deklaracji rozliczeniowej ZUS DRA
Każdy musi sam zsumować składki wykazane w deklaracji rozliczeniowej ZUS DRA w celu zapłaty łącznej kwoty na NRS. ZUS przygotowuje zmiany w programie Płatnik dotyczące kreatora dokumentów płatniczych – dokument płatniczy będzie wypełniany jedną zbiorczą kwotą składek. Taka możliwość będzie począwszy od płatności składek za luty 2018 r.
2. Czy będzie zmieniana deklaracja rozliczeniowa ZUS DRA
W perspektywie roku planowane jest wydanie nowej wersji dokumentów rozliczeniowych.
3. Jak zsumować składki do łącznej kwoty do zapłaty
Należy zsumować pola z DRA, w których wykazane zostały składki na poszczególne ubezpieczenia: VI.02, VII.07, VIII.03, IX.03.
