Legitymację emeryta-rencisty w formie elektronicznej wprowadza rozporządzenie z 9 marca 2022 w sprawie legitymacji emeryta-rencisty. Jest to odpowiedź na potrzebę pojawienia się legitymacji emerytów właśnie w formie elektronicznej. Przepisy wejdą w życie dopiero 1 stycznia 2023 r. Jest to związane z koniecznością przeprowadzenia zamówienia na modyfikację systemu informatycznego ZUSu, dzięki której wprowadzenie mLegitymacji w ogóle będzie możliwe.
mObywatel także dla mEmerytów
W aplikacji mObywatel emeryt lub rencista będzie mógł dodać także swoją legitymację wydaną przez ZUS. Będzie ona uzupełnieniem legitymacji wydawanej z tworzywa sztucznego, dokładnie tak samo jak w przypadku dowodów osobistych. W przypadku dzieci, uwierzytelnieniem będzie mLegitymacja szkolna.
Czy jest mObywatel?
mObywatel to publiczna aplikacja mobilna pozwalająca potwierdzić tożsamość czy potwierdzić swoje uprawnienia (np. wynikające ze statusu studenta, czy prawo do prowadzenia pojazdów). W związku z tym, że coraz więcej osób sięga po takie rozwiązanie, pojawiła się konieczność umożliwienia także emerytom i rencistom posługiwania się ich legitymacjami w formie elektronicznej.
Kto wystawi mLegitymację?
Legitymacja emeryta-rencisty jest wystawiana przez ZUS dla osób posiadających prawo do emerytury lub renty z ubezpieczeń społecznych. Dokument ten potwierdza prawo do wypłaty świadczenia.
Od 1 stycznia 2023 r. legitymacje będą wydawane w dwóch formach. Nadal emeryt i rencista otrzyma dokument w formie karty z tworzywa sztucznego, a dodatkowo będzie mógł dodać swoją legitymację do mObywatela i korzystać z jej elektronicznej wersji. Jeśli legitymacja będzie wydawana osobie, która nie może mieć aplikacji mObywatel (np. będzie to dziecko pobierające rentę), legitymację rencisty będzie uwierzytelniał certyfikat legitymacji szkolnej.
Z mLegitymacji mogą skorzystać jedynie osoby posiadające:
- numer PESEL
- aktywny dowód osobisty albo legitymację szkolną.
Terenowa jednostka organizacyjna ZUS, która wydaje decyzję o prawie do świadczenia i decyzję o przyznaniu lub zawiadomieniu o podjęciu wypłaty emerytury lub renty. Legitymację wydaje się na wniosek zainteresowanego, jego przedstawiciela ustawowego albo pełnomocnika.
Ważne: nie ma potrzeby składać dodatkowego wniosku o wydanie mLegitymacji. ZUS po prostu udostępni dane, dzięki którym będzie możliwe pobranie jej w formie elektronicznej.
Legitymacje, które zostały wydane przed dniem wejścia w życie omawianych przepisów, zachowują swoją ważność do dnia wskazanego na nich. Jednak jeśli emeryt lub rencista posiada taki dokument, może dostać mLegitymację na swój wniosek.
Projekt rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej w sprawie legitymacji emeryta-rencisty z 1 lutego 2022 r. wraz z uzasadnieniem - portal Rządowego Centrum Legislacji - legislacja.gov.pl
Rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z 9 marca 2022 r w sprawie legitymacji emeryta-rencisty (Dz.U. z 2022 r., poz. 560)
