Zgodnie z praktyką za oczywistą omyłkę rachunkową należy więc uznać błąd popełniony przez wykonawcę w obliczeniach, polegający na otrzymaniu nieprawidłowego wyniku działania arytmetycznego, który da się poprawić wyłącznie w jeden sposób. Oczywistość omyłki polega nie tylko na łatwości w jej dostrzeżeniu, ale również na braku wątpliwości, jak powinna ona zostać poprawiona. Jeśli zatem powszechna wiedza, zasady logiki, kontekst, w którym pojawia się omyłka, dopuszczają poprawienie takiej omyłki na więcej sposobów niż jeden, taka omyłka nie może być uznana za omyłkę oczywistą.
Oczywistość omyłki polega na tym, że można ją stwierdzić bez specjalistycznej wiedzy
Ustawa Pzp nakłada na zamawiającego obowiązek poprawienia w ofercie oczywistych omyłek pisarskich, oczywistych omyłek rachunkowych, z uwzględnieniem konsekwencji rachunkowych dokonanych poprawek oraz innych omyłek polegających na niezgodności oferty z siwz, niepowodujących istotnych zmian w treści oferty. Zamawiający musi o tym niezwłocznie zawiadomić wykonawcę, którego oferta została poprawiona.
Dozwolone zmiany w ofercie
Również w sytuacji, gdy zamawiający ma wątpliwości co do przesłanki powstania omyłki może ona stracić przymiot „oczywistości”, czego konsekwencją będzie niemożność poprawienia omyłki na podstawie art. 87 ust. 2 pkt 2 ustawy Pzp. W razie wątpliwości zamawiającemu zawsze przysługuje prawo żądania od wykonawców wyjaśnień dotyczących treści złożonych ofert. Może to doprowadzić również do poprawienia treści wyjaśnianej oferty (art. 87 ust. 1 ustawy Pzp).
Siwz
Zamawiający ma możliwość również poprawić ofertę na postawie art. 87 ust. 2 pkt 3, tj. poprawić omyłkę polegającą na niezgodności oferty ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia, niepowodującą istotnych zmian w treści oferty. Aby można było tego dokonać muszą wystąpić łącznie dwa elementy:
- niezgodność oferty ze specyfikacją oraz
- brak istotnych zmian w jej treści po poprawieniu omyłki.
Poprawieniu ulegają wyłącznie niezgodności niepowodujące istotnych zmian w treści oferty.
Nieistotność omyłki
To do zamawiającego należy w pierwszej kolejności ocena, czy w danej sytuacji musi poprawić omyłki. Istotność omyłki powinna być przez zamawiającego oceniona z uwzględnieniem jej znaczenia dla osiągnięcia celu, jaki przyświecał wszczęciu postępowania. Jeśli oferta, mimo omyłki, spełniłaby oczekiwania zamawiającego, gdyby w tej treści miała być przyjęta - można rozważyć nieistotność omyłki. Jeśli jednak treść oferty wskutek omyłki staje się całkowicie rozbieżna z oczekiwaniami zamawiającego, trudno mówić o nieistotności.
Zawiadomienie o poprawieniu omyłki
Poprawienie omyłek może polegać także na usunięciu sprzeczności w ofercie. Zgodnie z zasadą argumentum a maiori ad minus - "co wolno więcej, to tym bardziej wolno mniej" - jeśli możliwe jest poprawienie oferty w merytorycznym zakresie, to tym bardziej możliwe jest przyjęcie, że wskazane prawidłowo w jednym miejscu oferty informacje lub zobowiązania pozwalają na usunięcie sprzecznych z nimi informacji. Z okoliczności sprawy musi jednak wynikać, które ze sprzecznych informacji powinny być uznane za złożone zgodnie z wolą wykonawcy, a które stanowią omyłkę (ibid., s. 462). Należy pamiętać, że w sytuacji, gdy wykonawca w terminie 3 dni od dnia zawiadomienia o poprawieniu omyłki nie zgodzi się na to, jego oferta będzie polegać odrzuceniu (art. 89 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp).
Zobacz także:
