Sprzedaż samochodu można zgłosić w formie elektronicznej lub papierowej. Ten pierwszy sposób jest wykorzystywany, gdy przewoźnik dysponuje podpisem elektronicznym. W pozostałych przypadkach należy zgłosić sprzedaż w tradycyjny sposób.
Sprzedaż pojazdu należy zgłosić do organu licencyjnego
Jeśli firma transportowa sprzedała pojazd i nie zamierza go dalej używać na podstawie innej niż akt własności, ma obowiązek wyrejestrować pojazd oraz zgłosić w tym zakresie zmianę do licencji w terminie 28 dni od daty sprzedaży.
Nie istnieje oficjalny wzór wniosku, ale organy licencyjne dysponują własnymi gotowymi wzorami wniosków, które można pobrać bezpośrednio w urzędzie lub na stronie internetowej danego urzędu. Placówki wymagają, żeby składać wnioski na wzorach obowiązujących w danej jednostce. Trzeba złożyć dwa dokumenty:
-
wniosek,
-
aktualny wykaz pojazdów.
Obecnie nie ma obowiązku zwrotu wypisu z licencji, gdy sprzedamy samochód, jeśli posiadamy zabezpieczenie finansowe na taką liczbę pojazdów, ile mamy wypisów. Oznacza to, że firma z dużą zdolnością finansową może mieć więcej wypisów niż faktycznie pojazdów. Jest to korzystna sytuacja dla przewoźnika, ponieważ gdy kupi nowe auto w miejsce starego, nie będzie musiał wnioskować o wydanie wypisu. Potrzebne będzie tylko formalne zgłoszenie. Tym samym firma nie będzie musiała ponosić dodatkowych kosztów.
art. 14, 7a, 8 ustawy z 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (tekst jedn.: Dz.U. z 2013 r. poz. 1414 ze zm.).
Zobacz także:
