Nie ma przeszkód, aby zarządzający legitymował się certyfikatem wydanym w jednym z krajów UE. Zgodnie z art. 8 ust. 2 rozporządzenia WE nr 1071/2009 w celu uzyskania kompetencji zawodowych kandydaci przystępują do egzaminu w państwie członkowskim, w którym posiadają zwykłe miejsce zamieszkania, lub w tym, gdzie pracują.
Obcokrajowiec jako zarządzający transportem w polskiej firmie
Obywatel kraju członkowskiego Unii Europejskiej, który posiada certyfikat kompetencji zawodowych może pełnić funkcję osoby zarządzającej transportem w polskiej firmie. Ważne by został spełniony wymóg dobrej reputacji.
W związku z tym certyfikat wydany w jednym państwie członkowskim jest respektowany na terenie całej Unii. Do pełnienia funkcji zarządzającego niezbędny jest „rzeczywisty związek z przedsiębiorstwem”. Zarządzający musi więc być jego pracownikiem, dyrektorem, właścicielem, udziałowcem lub członkiem rady nadzorczej oraz mieszkać na terenie Wspólnoty. Ważne też, aby cieszył się dobrą reputacją.
To, kto pełni funkcję osoby zarządzającej transportem, należy koniecznie odnotować w dokumentach firmy (w zależności od formy działalności – w uchwale rady nadzorczej lub w innym dokumencie, np. dodatkowej umowie z zarządzającym).
Jeżeli te przesłanki zostaną spełnione, nie ma przeszkód, by zarządzającym w polskiej firmie była osoba z innego kraju UE.
art. 4 i art. 8 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1071/2009 z 21 października 2009 r. ustanawiającego wspólne zasady dotyczące warunków wykonywania zawodu przewoźnika drogowego i uchylające dyrektywę Rady 96/26/WE (Dz.Urz. UE z 14.11.2009 L 30/51)
Zobacz także:
