Rozpatrując ten problem, trzeba wziąć pod uwagę zarówno ogólne zasady prawy, jak też definicję ubytku naturalnego.
Jakie są dopuszczalne ubytki transportowe na gruncie prawa przewozowego
Przy transporcie ładunku może zdarzyć się sytuacja, w której w momencie wydania towaru odbiorcy istnieją braki, np. zmniejszenie wagi lub liczby sztuk w porównaniu do stanu, który istniał w chwili przyjęcia go do przewozu. Czy w świetle przepisów prawa krajowego taka sytuacja zawsze stanowi podstawę do wypłaty odszkodowania? Czy przewoźnik może w jakiś sposób zwolnić się z odpowiedzialności za ów ubytek?
Artykuł 65 ust. 3 Prawa przewozowego zawiera regulację wyłączającą odpowiedzialność przewoźnika, jeżeli ubytek został spowodowany:
- nadaniem pod nazwą niezgodną z rzeczywistością, nieścisłą lub niedostateczną rzeczy wyłączonych z przewozu lub przyjmowanych do przewozu na warunkach szczególnych albo niezachowaniem przez nadawcę tych warunków,
- brakiem, niedostatecznością lub wadliwością opakowania rzeczy, narażonych w tych warunkach na szkodę wskutek ich naturalnych właściwości,
- szczególną podatnością rzeczy na szkodę wskutek wad lub naturalnych właściwości,
- ładowaniem, rozmieszczaniem lub wyładowywaniem rzeczy przez nadawcę lub odbiorcę,
- przewozem przesyłek, które zgodnie z przepisami lub umową powinny być dozorowane, jeżeli szkoda wynikła z przyczyn, którym miał zapobiec dozorca.
Niestety, jeżeli ubytek został spowodowany którąś z wyżej wymienionych przyczyn, to właśnie na przewoźniku spoczywa obowiązek udowodnienia w toku ewentualnego sporu, że wina nie leży po jego stronie, np. poprzez wskazanie na niewłaściwe zapakowanie i oznakowanie towaru szczególnie podatnego na uszkodzenia.
Przepisy prawa przewozowego wprowadzają pojęcie ubytku naturalnego. Chodzi o sytuację, w której przewożony towar traci swoją masę w wyniku jego właściwości fizycznych, chemicznych lub biologicznych. Najczęściej przyczynę takiego zjawiska stanowi parowanie, wysychanie, ulatnianie, wymrażanie, rozkurz, wnikanie do ścian opakowania, gnicie lub fermentacja. Artykuł 67 ust. 1 prawa przewozowego stanowi, że przewoźnik ponosi odpowiedzialność tylko za tę część ubytku naturalnego, która przewyższa normy ustalone zgodnie z obowiązującymi przepisami lub zwyczajowo przyjęte. Obecnie przepisy określają normy ubytku naturalnego m.in. paliw oraz produktów akcyzowych. W przypadku straty masy przewożonego towaru, np. w wyniku wyparowania, zakłada się, że powstała ona z przyczyn naturalnych właściwości przewożonego towaru. Obowiązek udowodnienia winy przewoźnika leży w tym wypadku po stronie tego podmiotu, który domaga się zapłaty odszkodowania.
Ustawa z 15 listopada 1984 r. − Prawo przewozowe (tekst jedn.: Dz.U. z 2015 r. poz. 915).
Zobacz także:
