Przewoźnik powinien zachować dowód doręczenia dłużnikowi wezwania do zapłaty. Będzie to potrzebne w razie konieczności skierowania sprawy na drogę sądową.
Co umieścić w wezwaniu do zapłaty za usługę przewozu
Jeśli kontrahent przewoźnika nie wywiązuje się z płatności, trzeba szybko działać. Od razu po terminie płatności należy kontaktować się z dłużnikiem osobiście, telefonicznie i za pośrednictwem poczty elektronicznej. Dobrze też wysłać co najmniej jedno wezwanie do zapłaty.
By wezwanie do zapłaty było przydatne, powinno zawierać następujące elementy:
-
datę i miejsce sporządzenia,
-
oznaczenie wierzyciela i dłużnika,
-
kwotę zadłużenia i tytuł, z którego dług wynika (np. numer i datę zawarcia umowy oraz faktury VAT),
-
wskazanie, jakich odsetek (ustawowych czy umownych) domaga się wierzyciel, od kiedy są one naliczane oraz jaka jest wysokość odsetek na dzień wystawienia wezwania do zapłaty,
-
sprecyzowanie terminu, w jakim wierzyciel oczekuje zastosowania się do treści wezwania,
-
numer rachunku bankowego, na który dłużnik ma przelać pieniądze,
-
pouczenie o negatywnych skutkach niezastosowania się do treści wezwania, np. zapowiedź skierowania sprawy na drogę sądową.
W wezwaniu do zapłaty można również wskazać przybliżoną wysokość kosztów, jakie dłużnik będzie musiał ponieść w przypadku skierowania sprawy na drogę sądową, czyli podać wysokość opłaty sądowej, kosztów zastępstwa procesowego (czyli kosztów skorzystania z usług adwokata lub radcy prawnego), kosztów udzielonego pełnomocnictwa czy kosztów komorniczych.
Jeżeli wezwanie do zapłaty związane jest z wykonaną usługą przewozu, powinno zawierać następujące elementy:
-
imię i nazwisko (nazwę) oraz adres zamieszkania (siedzibę) i numer telefonu przewoźnika,
-
serię i numer,
-
imię i nazwisko (nazwę) oraz adres (siedzibę) podmiotu, do którego kierowane jest wezwanie,
-
tytuły roszczenia z uzasadnieniem,
-
kwoty roszczenia – oddzielnie dla każdego tytułu roszczenia oraz łączną kwotę należności,
-
termin uregulowania należności,
-
nazwę banku i numer konta, na które należy wpłacić należność,
-
pouczenie o możliwości złożenia reklamacji, ze wskazaniem adresu jednostki, w której można ją złożyć,
-
podpis przewoźnika.
Zobacz także:
Tagi: zarządzający transportem
