Nowe przepisy weszły w życie 4 kwietnia 2015 r. Terminalami, na których niepełnosprawni będą mogli liczyć na pomoc, mają być dworce znajdujące się w miastach powyżej 50 tys. mieszkańców, których właścicielem lub większościowym współwłaścicielem są samorządy i z których rocznie odjeżdża ponad pół miliona pasażerów. Pieniądze na ich dostosowanie mają pochodzić z opłat pobieranych przez samorządy od operatorów terminali i przewoźników. Maksymalna opłata za jedno zatrzymanie autobusu na dworcu ma wynosić 2 zł, a wcześniej było to 1 zł. Pozostałe dworce też mogą wprowadzić pomoc dla niepełnosprawnych, ale koszty niezbędnych zmian poniosą ich właściciele.
Prawa niepełnosprawnych pasażerów
Obowiązuje już nowelizacja ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw, która przewiduje przystosowanie największych dworców autobusowych w kraju do udzielania pomocy niepełnosprawnym i osobom o ograniczonej sprawności ruchowej. Za nieprzestrzeganie przepisów grożą wysokie kary.
Nowe przepisy przewidują, że za nieprzestrzeganie rozporządzenia mają grozić kary pieniężne nawet do 30.000 zł. Mają być one nakładane w postępowaniach wszczynanych zarówno na wniosek poszkodowanego pasażera, jak i w postępowaniach inicjowanych z urzędu. Odpowiedzialność przewoźnika za naruszenie przedawni się po upływie 5 lat od dnia jego popełnienia. W takim samym terminie przedawni się egzekucja kary już nałożonej – termin będzie się liczył od dnia wydania ostatecznej decyzji o nałożeniu kary.
Nowelizacja ustawy wdraża rozporządzenie unijne nr 181 z 2011 roku dotyczące praw pasażerów w transporcie autobusowym i autokarowym. Obowiązuje ono od 1 marca 2013 r. i dotyczy regularnych przewozów na trasach dłuższych niż 250 km oraz, jeśli miejsce, w którym pasażerowie wchodzą do pojazdu lub z niego wysiadają, znajduje się na terytorium państwa UE.
ustawa o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 390).
Zobacz także:
Tagi: niepełnosprawni
