Projektodawcy zakładają, że nowe przepisy m.in.:
a) wpłyną na poprawę konkurencyjność polskich przedsiębiorców na rynku unijnym
b) będą miały pozytywny wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego
c) pozytywnie wpłyną na środowisko naturalne
Nowe zasady homologacji i wyposażenia pojazdów
W wykazie decyzji rządu można znaleźć założenia do nowego projektu ustawy o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia. Głównym celem nowej regulacji jest dostosowanie polskich przepisów do prawa obowiązującego w Unii Europejskiej oraz w ONZ. Spójrzmy jak mają zmienić się polskie przepisy, które mają teraz uwzględniać postęp techniczny przemysłu motoryzacyjnego.
Zobacz także: Zmiany w karach – nowa klasyfikacja usterek technicznych
Nowe rozwiązania dotyczą w szczególności:
a) producentów, dystrybutorów oraz importerów - zarówno samych pojazdów jak i przedmiotów wyposażenia oraz części.
b) podmiotów zajmujących się montażem dodatkowej instalacji gazowej do zasilania pojazdu
c) służb technicznych
d) Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego
Przepisy gwarantują stosowanie jednolitego prawa w zakresie homologacji typu pojazdów oraz ich wyposażenia. Osiągnięcie tego ma zapewnić zharmonizowanie wymogów technicznych i procedur administracyjnych z przepisami międzynarodowymi.
Nadzór nad rynkiem oraz wszelkie sprawy związane z homologacją mają być powierzone Dyrektorowi Transportu Dozoru Technicznego. Ma on stać się gwarancją właściwego wykonywania zadań w zakresie homologacji.
Projektodawcy zapowiadają, że nowe przepisy będą zawierały jasne i przejrzyste zasady dotyczące wyznaczania służb technicznych odpowiedzialnych za prawidłowe przeprowadzanie badań wymaganych do procedur homologacyjnych. Badania mają być prawidłowe co oznacza, że spełnią wymogi przepisów i procedur, a także będą odpowiednio przeprowadzane z technicznego punktu widzenia.
Nowe przepisy wprowadzają także alternatywne rozwiązanie dla możliwości uzyskania świadectwa homologacji dodatkowej instalacji gazowej (zgodność z regulaminem ONZ nr 115).
Zmiany dotyczą również sposobu naliczania opłat za wydane dokumenty homologacyjne - przy czym aktualne stawki maksymalne pozostaną bez zmian.
Przewiduje się, że nowe rozwiązania co do zasady wejdą w życie już 1 kwietnia 2023 r. Dla części przepisów określona ma być indywidualna data wejścia w życie.
Nowe przepisy mają zagwarantować pełną implementację dyrektyw delegowanych Komisji (UE): 2021/1716 oraz 2021/1717. Komisja Europejska wystosowała w trybie art. 258 TFUE zarzuty formalne dotyczące braku przepisów wprowadzających je do polskiego porządku prawnego.
Informacja opublikowana w wykazie decyzji rządu na oficjalnej stronie internetowej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów - portal gov.pl
