Wielka Brytania wprowadziła nowe przepisy 24 grudnia 2022 r.które zmieniły zasady dostępu do brytyjskiego rynku przewozów drogowych w odniesieniu do przewoźników z Unii Europejskiej. Wynika to z wprowadzonego rozporządzenia Ministra Transportu Zjednoczonego Królestwa nr 126/2022 "The Drivers’ Hours, Tachographs, International Road Haulage and Licensing of Operators (Amendment) Regulations 2022" z 26 listopada 2022 r.
Nowe regulacje z Wielkiej Brytanii od 1 kwietnia
Od 1 kwietnia nie obowiązują już przepisy towarzyszące okresowi przejściowym, który władze Wielkiej Brytanii wprowadziły na wniosek strony polskiej. Służby kontrolne będą zatem sankcjonowały przewoźników drogowych z UE za niedostosowanie się do nowych regulacji.
Zobacz także: W jakiej formie zagraniczne firmy transportowe mogą prowadzić działalność na terenie polski?
Jednak na wniosek Polski, do dnia 1 kwietnia nie były one stosowane, ze względu na wprowadzenie tzw. okresu przejściowego dla przewoźników drogowych z Unii Europejskiej. Po jego zakończeniu, służby kontrolne DVSA (Driver & Vehicle Standards Agency)po stwierdzeniu określonego naruszenia przepisów mogą nałożyć na przewoźnika karę pieniężna w wysokość 300 funtów, a także wydać zakaz wykonywania przewozów danym pojazdem, czy nawet wydać nakaz opuszczenia terytorium Wielkiej Brytanii przez najbliższe przejście graniczne.
Naruszenia o których mowa dotyczą:
a) przewozów kabotażowych po wjeździe bez ładunku na terytorium Wielkiej Brytanii
b) niektórych rodzajów transportu kombinowanego
c) przewozów w relacji pomiędzy państwami trzecimi a Wielką Brytanią w przypadku braku zezwolenia EKMT na wykonywanie takich przewozów.
ad. a)
Zakaz obejmuje wykonywanie przez przewoźników z UE jednej operacji przewozu kabotażowego po wjeździe bez ładunku do UK. Nadal jednak będą mieli możliwość wykonać na terenie Wielkiej Brytanii dwóch przewozów kabotażowych w ciągu 7 dni po dostarczeniu ładunku w ruchu międzynarodowym.
ad. b)
Zakaz wykonywania operacji transportu kombinowanego czyli niektórych rodzajów transportu intermodalnego, gdy towary są przewożone w tej samej jednostce ładunkowej lub w tym samym pojeździe, przy użyciu dwóch lub więcej rodzajów transportu. Przewoźnicy z Unii Europejskiej nadal mogą wykonywać przewozu do i z Wielkiej Brytanii w całości tym samym pojazdem bądź też zespołem pojazdów. Niedozwolone będzie dostarczanie bądź odbieranie pojazdami ciężarowymi naczep, przyczep z bądź do portów lub terminali wykonując przewóz na terenie Wielkiej Brytanii.
ad. c)
Przewozu między Wielką Brytanią a krajami trzecimi wykonywane przez unijnych przewoźników mogą być wykonywane jedynie na podstawie zezwoleń EKMT. Dotychczas wystarczała jedynie licencja wspólnotowa. Takie same zasady dotyczą przewozów z Wielkiej
Brytanii do Szwajcarii, Norwegii, Islandii i Liechtensteinu oraz odwrotnie.
Informacja opublikowana na oficjalnej stronie Ministerstwa Infrastruktury - portal gov.pl
