Rosjanie postanowili, że do końca czerwca tego roku tachografy analogowe trzeba wymienić na cyfrowe. Stworzyli listę urządzeń, które można zainstalować w pojazdach objętych nowymi przepisami. Uchwała dotyczy jednak wyłącznie rynku transportowego wewnątrz Federacji Rosyjskiej.Jej przepisy wyłączają z obowiązku wymiany urządzeń pojazdy w ruchu międzynarodowym, posiadające kartę pojazdu dopuszczającą do wykonywania międzynarodowych przewozów drogowych.
Kabotaż w Rosji − od 1 lipca tylko tachografy cyfrowe
Od 1 lipca 2016 r. na terenie Rosji pojazdy rosyjskich przewoźników lub zagranicznych wykonujących tam kabotaż będą mogły być wyposażone tylko w tachografy cyfrowe. Nie będzie to dotyczyło przedsiębiorców, którzy mają kartę pojazdu dopuszczającą do wykonywania międzynarodowych przewozów.
Konsekwencje zmiany dotkną przede wszystkim małe przedsiębiorstwa transportowe. Ich znaczna część korzysta z samochodów wyprodukowanych przed 2006 rokiem. Instalacja w takim aucie tachografu cyfrowego jest technologicznie skomplikowana i będzie się wiązała z dużymi kosztami. Ci z przedsiębiorców, którzy nie dostosują swoich samochodów do zmian, będą musieli liczyć się z możliwością otrzymania mandatu podczas kontroli drogowej. Stawki kar wahają się od:
- 1.000 do 3.000 rubli (ok. 60 do 180 zł) w przypadku kar dla kierowców,
- 5.000 do 10.000 rubli (ok. 300 do 600 zł), jeśli chodzi o kary dla przewoźników.
Obecnie każdy pojazd dopuszczony do ruchu po 1 maja 2006 r. i podlegający obowiązkowi posiadania urządzenia rejestrującego czas pracy kierowcy jest wyposażony w tachograf cyfrowy. Urządzenie analogowe trzeba wymienić, tylko gdy się zepsuło, a jego naprawa jest niemożliwa.
Uchwała Ministerstwa Transportu Rosji nr 273.
Zobacz także:
