Wielu pracodawców posiada pojazdy wyłącznie z tachografami cyfrowymi, do których kierowania podczas realizacji przewozów drogowych kierowca potrzebuje – obok prawa jazdy – również karty kierowcy, aby rejestrować na niej swoje aktywności. Uzyskanie tych dwóch dokumentów jest zatem kluczową kwestią dla nowego kierowcy.
Świeżo upieczony kierowca nie dostanie od razu karty do tachografu
Kierowca pojazdów ciężarowych (lub autobusów), który dopiero zdał egzamin na prawo jazdy kat. „C” (lub „D”), musi uzbroić się w cierpliwość i jeszcze trochę odczekać na uzyskanie wymaganych dokumentów, bez których nie wolno rozpoczynać pracy kierowcy. Czy może jednocześnie złożyć wniosek o wydanie prawa jazdy i karty kierowcy?
Najpierw prawo jazdy, potem wniosek o kartę kierowcy
Niestety nie ma możliwości, aby w tym samym czasie oczekiwać jednocześnie na wydanie prawa jazdy i karty kierowcy. Kierowca musi niestety oczekiwać niejako podwójnie. Dzieje się tak dlatego, że aby skutecznie złożyć wniosek o kartę kierowcy, czyli tak, żebyśmy nie byli później wzywani o uzupełnienia czy poprawki, należy już być posiadaczem prawa jazdy. Bez prawa jazdy z pewnością nie wypełnimy poprawnie wniosku, gdyż nie będziemy znać np. numeru prawa jazdy czy daty jego wydania. Przede wszystkim nie dołączymy do wniosku wymaganej kserokopii tego dokumentu. Informacje te, jak również kopia prawa jazdy są niezbędne, aby Państwowa Wytwórnia Papierów Wartościowych rozpoczęła realizację wniosku.
Bez czekania na kartę przy tachografie analogowym
Wykonywanie przewozu bez posiadania karty kierowcy może skutkować wysokim mandatem dla kierowcy – 500 zł, a pracodawca może zapłacić za to karę 1.000 zł. Jednakże nie dotyczy to sytuacji, gdy kierowca nieposiadający jeszcze ważnej karty będzie poruszał się pojazdem wyposażonym w starszy typ tachografu, czyli w tachograf analogowy. Wówczas po odebraniu prawa jazdy kierowca może złożyć wniosek o kartę i jednocześnie w czasie oczekiwania na realizację wniosku podjąć pracę, używając wykresówek w tachografie analogowym. Jest to sytuacja o charakterze nierównego traktowania, lecz z przyczyn praktycznych nieunikniona i przez nikogo niezamierzona. To konsekwencja postępu technicznego i przejściowego – choć dosyć długiego – okresu, gdzie na rynku funkcjonują pojazdy z obydwoma rodzajami tachografu.
-
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 z 4 lutego 2014 w sprawie tachografów stosowanych w transporcie drogowym i uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 561/2006.
-
Ustawa z 29 lipca 2005 r. o systemie tachografów cyfrowych (Dz.U. nr 180, poz. 1494 ze zm.).
-
Rozporządzenie ministra transportu z 23 sierpnia 2007 r. w sprawie wzorów wniosków o wydanie kart do tachografów cyfrowych.
-
Ustawa z 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (tekst jedn.: Dz.U. z 2013r. poz. 1414 ze zm.).
Zobacz także:
Tagi: tachograf, egzamin na prawo jazdy

Zaloguj się, aby dodać komentarz
Opinie czytelników
~zyl.jerzy
data: 2016-11-11 07:34:17Nie przydatne. Nie jest prawdą, że kierowca nie posiadający prawa jazdy kat. C lub E nie dostanie karty kierowcy. Pozdrawiam Jerzy