Umowa zlecenia może ulec rozwiązaniu w każdym czasie, za wypowiedzeniem. Jednak jeżeli w treści umowy nie określono długości okresu wypowiedzenia, może ono mieć skutek natychmiastowy. Artykuł 746 Kodeksu cywilnego wskazuje jedynie, że jeżeli dający zlecenie dokona wypowiedzenia, to powinien zwrócić przyjmującemu zlecenie wydatki, które ten poczynił w celu należytego wykonania zlecenia. W razie odpłatnego zlecenia obowiązany jest uiścić przyjmującemu zlecenie część wynagrodzenia odpowiadającą jego dotychczasowym czynnościom, a jeżeli wypowiedzenie nastąpiło bez ważnego powodu, powinien także naprawić szkodę.
Nie trzeba rozwiązywać umowy w przypadku nieobecności zleceniobiorcy
Jeżeli obie strony uzgodniły czasową nieobecność zleceniobiorcy, to przez miesiąc umowa po prostu nie będzie realizowana. Nie jest konieczne rozwiązanie ani zawieszenie umowy zlecenia.
Natomiast przyjmujący zlecenie, który ze swej strony wypowiedział umowę odpłatną, a wypowiedzenie nastąpiło bez ważnego powodu, jest odpowiedzialny za szkodę. W tym jednak przypadku strony umowy zlecenia nie chcą umowy rozwiązać ani w trybie wypowiedzenia, ani wzajemnego porozumienia.
Przykładowo, firma transportowa zatrudnia obywatela Ukrainy na podstawie umowy zlecenia, zawartej od 1 lutego 2016 r. do 31 grudnia 2018 r. Pracownik posiada zezwolenie na pobyt czasowy i pracę (zezwolenie również jest do 31 grudnia 2018 r.). Zamierza on na miesiąc wyjechać na Ukrainę. Współpraca ma nadal trwać po powrocie z Ukrainy. W takim przypadku, jeśli miesięczna przerwa w wykonywaniu zlecenia ma być potwierdzona pisemnie, wystarczy w tej sprawie oświadczenie przyjmującego zlecenie.
Art. 746 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (tekst jedn.: Dz.U. z 2014 r. poz. 121).
Zobacz także:
Tagi: umowa zlecenie, urlop wypoczynkowy
