Wolno wręczyć kierowcy oryginały orzeczeń lekarskich i psychologicznych, ale i to rozwiązanie nie jest idealne.
Kara za niedostosowany formularz prawa jazdy lub świadectwa kierowcy
Jeśli kierowca z Ukrainy nie ma w prawie jazdy potrzebnego kodu 95, wyposażenie go w świadectwo kierowcy nie rozwiązuje sprawy, gdyż formularz ten także nie zawiera miejsca, gdzie można wpisać informację o kodzie 95.
Świadectwo to nie rozwiązanie
Blankiety praw jazdy muszą zawierać kod 95 oraz termin ważności świadectwa kwalifikacji zawodowej. Problem w tym, że prawa jazdy coraz częściej zatrudnianych w polskich firmach transportowych kierowców zza wschodniej granicy nie podlegają prawu unijnemu i nie zawierają informacji co do kodu 95. Zagraniczne służby kontrolne nakładają w takich przypadkach kary w wysokości kilkuset euro, np. w Niemczech.
Rozwiązaniem tej sytuacji mogłoby się wydawać wyposażenie kierowcy w świadectwo kierowcy. Kierowca musi je okazać na każde wezwanie służb kontrolnych. Chociaż dokument ten potwierdza posiadanie przez kierowcę wymaganych uprawnień, to niestety w jego blankiecie również nie wyszczególniono pozycji do wpisania kodu 95. Jeżeli więc kierowca w trakcie kontroli za granicą okaże dokument prawa jazdy oraz świadectwo kierowcy niezawierające oznaczenia kodem 95, kontrolujący mogą uznać, że nie posiada wymaganych uprawnień i nałożyć karę.
Pozostają oryginały orzeczeń
W innych krajach, np. w Czechach, Estonii czy na Litwie, kod jest wpisywany do świadectwa kierowcy, dzięki czemu w razie kontroli ani kierowca, ani przedsiębiorca nie są narażeni na karę z tego tytułu. W Polsce nie wiadomo, czy będą zmiany blankietu tego świadectwa. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju nie wydało też wytycznych, które pozwalałyby urzędnikom wydającym świadectwo na wpisanie do niego tego kodu pomimo braku odpowiedniej rubryki.
Do czasu zmodyfikowania formularza świadectwa jedynym sposobem na uniknięcie mandatu jest wyposażenie kierowcy w oryginały orzeczeń lekarskich i psychologicznych. Niestety nie jest to rozwiązanie pozbawione wad. Oryginały tych dokumentów powinny być bowiem przechowywane w siedzibie przewoźnika przez cały okres zatrudnienia kierowcy. W razie kontroli w siedzibie firmy przewoźnik naraża się na karę ze strony Inspekcji Transportu Drogowego lub Państwowej Inspekcji Pracy.
- dyrektywa nr 2003/59/WE w sprawie wstępnej kwalifikacji i okresowego szkolenia kierowców niektórych pojazdów drogowych do przewozu rzeczy lub osób,
- ustawa z 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (tekst jedn.: Dz.U. z 2013 r. poz. 1414 ze zm.),
- rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1072/2009 z 21 października 2009 r. dotyczące wspólnych zasad dostępu do rynku międzynarodowych przewozów drogowych.
Zobacz także:
Tagi: dokumenty kierowcy
