Aby łatwiej rozliczać dyżury kierowców, pracodawca może wprowadzić świadczenie zwane zaliczką na poczet wynagrodzenia za dyżur, odpowiadające liczbie i rodzajowi dyżurów pełnionych przez kierowców oraz z uszanowaniem odmiennych zasad ich rekompensaty. Koniecznie trzeba kontrolować, czy zaliczka w pełni pokrywa roszczenia pracowników w związku z faktyczną liczbą dyżurów. Jeśli wynagrodzenie ustalone na podstawie faktycznej liczby dyżurów będzie wyższe od wypłaconej zaliczki, pracodawca ma obowiązek ją wyrównać. Takie rozliczenie nie musi następować co miesiąc, wystarczy raz na kwartał, a częstotliwość tę warto określić w wewnętrznych przepisach płacowych.
Jak wynagradzać dyżur kierowcy
Ryczałt może być stosowany zamiast wynagrodzenia i dodatków za nadgodziny oraz w miejsce dodatku za pracę w porze nocnej. Nie można natomiast stosować ryczałtu za pracę podczas dyżuru. Musi on być rozliczany godzinowo.
Jak skalkulować zaliczki, jeśli dyżurów jest rekompensowana czasem wolnym? Jedynym słusznym rozwiązaniem będzie ustalenie średniej miesięcznej liczby dyżurów, za które kierowca otrzymuje wynagrodzenie, oraz ich rodzaju. W puli tej nie uwzględniamy dyżurów, które są rekompensowane czasem wolnym. W tym przypadku pracownik nie ma prawa do żadnej rekompensaty. Na tej podstawie ustalimy wartość zaliczki na poczet dyżurów, które i tak powinny być okresowo porównywane z faktyczną ich liczbą dyżurów.
-
art. 149 § 2, art. 1511 § 1, 2 i 4, art. 1512, art. 1518 § 2 ustawy z 26 czerwca 1974 r. − Kodeks pracy (Dz.U. z 2014 r. poz. 1502),
-
art. 9, art. 25 ust. 1a ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (Dz.U. z 2012 r. poz. 1155).
Zobacz także:
Tagi: dyżur pracowniczy
