Karta kierowcy jest stosunkowo mało awaryjna, jednak może się zdarzyć, że ulegnie uszkodzeniu. Przepisy przewidują taką sytuację i umożliwiają kierowcy jazdę, jednak trzeba spełnić określone przesłanki, a ich niedotrzymanie narazi kierowcę oraz jego firmę na sporą karę. Nie należy jednak zapominać, że komunikat „jazda bez ważnej karty kierowcy” może pojawić się, gdy kierowca ruszy przed prawidłowym zalogowaniem się karty do tachografu.
Uszkodzona karta do tachografu – co robić
Co zrobić, gdy po włożeniu karty do tachografu pojawia się komunikat: „jazda bez ważnej karty”? Najpierw sprawdź, czy tachograf nie kłamie. Jeśli nie, musisz zrobić wydruki.
Dlatego należy upewnić się, czy karta zalogowała się do tachografu, i dopiero ruszyć w trasę. Jeżeli to nie pomoże, trzeba powtórzyć logowanie karty do tachografu, ponieważ mogły wystąpić problemy techniczne z jej prawidłowym odczytem przez tachograf. Niemniej jednak, jeżeli taka procedura nie przyniesie zamierzonego skutku, można założyć, że karta ma wadę uniemożliwiającą prawidłowe korzystanie z niej. W takiej sytuacji kierowca może prowadzić ciężarówkę, ale pod trzema warunkami:
-
trzeba zawsze na końcu i na początku trasy zrobić wydruki z tachografu,
-
kierowca w ciągu siedmiu dni ma obowiązek wystąpić z wnioskiem o wydanie karty zastępczej oraz zwrócić uszkodzoną kartę do PWPW,
-
jazda bez karty może trwać najwyżej 15 dni, przekroczenie tego terminu może wystąpić wyłącznie w celu zjazdu do bazy.
Art. 29 i art. 34 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2015 z 4 lutego 2014 r. w sprawie tachografów stosowanych w transporcie drogowym i uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych donoszących się do transportu drogowego.
Zobacz także:
Tagi: tachograf, dokumenty kierowcy
