Szare fotoradary już nie działają. Obecnie urządzenia te mogą być instalowane tylko w żółtych obudowach. Przy drogach stoją jeszcze maszty z szarymi skrzynkami, ale nie ma w nich już fotoradarów, a skrzynki są sukcesywnie demontowane.
Trwa modernizacja fotoradarów
Główny Inspektorat Transportu Drogowego zaczął modernizować i ujednolicać fotoradary. Stare urządzenia w szarym kolorze są usuwane. Nowe będą montowane tylko w żółtych obudowach i będą znajdowały się w wyjątkowo niebezpiecznych miejscach.
Najpierw z dróg krajowych usunięto 337 starych i niewykorzystywanych na urządzenia rejestrujące masztów. Następnie pozostałe,sprawne maszty fotoradarów pomalowano na żółty kolor. Docelowo wszystkie maszty stojące przy drogach zostaną oznaczone i będą posiadały sprawne urządzenia.
Dzięki temu kierowcy zbliżający się do masztów nie będą już ich ignorować. Instalacje będą stały w miejscach szczególnie niebezpiecznych, a niedostosowanie prędkości jazdy do przepisów ruchu drogowego będzie zawsze skutkowało poważnymi konsekwencjami. W Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym, we współpracy z Politechniką Gdańską i Krakowską, wytypowano najbardziej niebezpieczne miejsca na polskich drogach, w których zlokalizowane będą fotoradary. Jeszcze przed końcem 2014 roku do fotoradarów dołączy 29 zestawów do odcinkowego pomiaru prędkości, a także 20 zestawów rejestrujących wjazd na skrzyżowanie na czerwonym świetle.
W 2011 roku GITD przejął nadzór nad fotoradarami należącymi przedtem do Policji i GDDKiA. W większości były to puste maszty, które nie posiadały warunków technicznych do podłączenia urządzeń rejestrujących. Zostaną wreszcie usunięte.
Zobacz także:
Tagi: fotoradary, kontrola itd, GDDKiA
