Zgodnie z obowiązującymi przepisami unijnymi przedsiębiorca musi przechowywać dane dotyczące aktywności kierowców przez okres jednego roku. Gromadzenia i przechowywania wymagają:
Nie trzeba przechowywać ewidencji przy przewozach regularnych na krótkich trasach
Na trasach regularnych liczących mniej niż 50 km, w tym na trasach regularnych specjalnych, nie ma obowiązku rejestracji czasu pracy kierowców. W związku z tym nie ma obowiązku przechowywania danych.
-
dane cyfrowe z kart kierowców,
-
dane cyfrowe z tachografów,
-
wykresówki oraz
-
wydruki z tachografów sporządzone przez kierowców w uzasadnionych przypadkach.
Ten obowiązek wynika chociażby z art. 33 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 165/2014.
Nasuwa się zatem pytanie, czy w przypadku, kiedy kierowca nie musi rejestrować aktywności (nie musi używać tachografu), przedsiębiorca nadal ma obowiązek gromadzenia i przechowywania danych? Taka sytuacja prowadziłaby wręcz do patologii, w której z mocy prawa przewoźnik nie byłby w stanie dopełnić ciążących na nim obowiązków.
Mając na uwadze art. 3 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 165/2014, można z całą pewnością stwierdzić, że przedsiębiorca, którego kierowcy realizują przewozy regularne, w tym regularne specjalne do 50 km, nie ma obowiązku gromadzenia i przechowywania wykresówek lub danych z karty kierowcy. Skoro tachografy są instalowane i użytkowane w pojazdach, do których zastosowanie ma rozporządzenie (WE) nr 561/2006, to w pozostałych pojazdach nie ma obowiązku użytkowania, a nawet instalacji tachografów.
- Rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniającym rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylającym rozporządzenie Rady (EWG) nr 382/85 (Dz.Urz. UE l.102 z 11 kwietnia 2006 r.).
- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 z 4 lutego 2014 r. w sprawie tachografów stosowanych w transporcie drogowym i uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego (Dz.Urz. UE L 6/1 z 28.2.2014 r.).
- Ustawa z 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (tekst jedn.: Dz.U. 2012 r. poz. 1155 ze zm.).
Zobacz także:
