Do podstawowych zadań ITD należy przede wszystkim kontrola przestrzegania obowiązków lub warunków przewozu drogowego oraz innych przepisów, prowadzenie postępowań administracyjnych, w tym wydawanie decyzji administracyjnych, a także podejmowanie innych czynności przewidzianych w ustawie.
ITD udziela informacji na temat przepisów
Jeżeli przedsiębiorca ma wątpliwości dotyczące dokumentacji i przepisów z nią związanych, może zasięgnąć informacji w tej sprawie w Inspekcji Transportu Drogowego. Organ ten powinien udzielić odpowiedzi w ciągu 30 dni od złożenia wniosku.
Jednak poza swoimi obowiązkami, inspektoraty transportu drogowego odpowiadają również na pytania podmiotów niebędących stronami postępowań administracyjnych. Można zatem składać do ITD wnioski o udzielenie w kwestii przepisów prawnych. ITD nie ma jednak prawa do interpretacji przepisów, może jedynie informować o ich treści.
Jeżeli odpowiedź nie została udzielona, można ponownie wystąpić do tego samego organu z wnioskiem o udzielenie informacji prawnej. Wniosek o informację prawną powinien zostać rozpatrzony, a odpowiedź udzielona w terminie 30 dni od daty jej złożenia w urzędzie. Jeśli tak się nie stanie, można skierować skargę do tego urzędu, na który chcemy się poskarżyć.
-
art. 50 ustawy z 6 września 2001 o transporcie drogowym (tekst jedn.: Dz.U. z 2013 r. poz. 1414),
-
art. 221 i 225 ustawy z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn.: Dz.U. z 2000 r. nr 98, poz. 1071 z późn. zm.).
Zobacz także:
Tagi: kontrola itd
