Zdaniem Instytutu Jagiellońskiego manualny zamknięty system poboru opłat nie jest nowoczesny. Ponadto jest bardzo uciążliwy dla kierowców oraz kosztowny (ze względu na konieczność zatrudnienia osób pobierających opłaty, utrzymywanie wydzielonych pasów na autostradach, szlabanów itp.).
Otwarty elektroniczny system poboru opłat
Manualny zamknięty system poboru opłat za przejazd płatnymi odcinkami dróg powinien zostać zastąpiony otwartym elektronicznym systemem poboru opłat, który poprawi płynność ruchu i pozwoli zaoszczędzić na obsłudze bramek.
Rozwiązaniem jest wprowadzenie otwartego elektronicznego systemu poboru opłat (MLFF, Multi-Lane Free-Flow), który działa zupełnie inaczej niż system zamknięty. Otwarty system polega na automatycznym poborze należności. Nie trzeba uiszczać opłaty wyznaczonej osobie, nie ma także bramek i szlabanów. Samochód wjeżdżający na autostradę musi mieć urządzenie pokładowe viaBOX, tak samo, jak w przypadku elektronicznego systemu poboru opłat drogowych viaTOLL. Wjazd i zjazd z płatnego odcinka drogi rejestrowany jest automatycznie, również automatycznie naliczana jest opłata
Dzięki takiemu modelowi znikną utrudnienia w płynności ruchu. Nie będzie już konieczności stania w kolejce do szlabanu, nie będzie także problemów przy wjeździe i zjeździe z autostrady. Ponadto takie rozwiązanie pozwoli też zaoszczędzić pokaźne środki, które obecnie są wydawane na manualną obsługę poboru opłat.
etransport.pl
Zobacz także:
Tagi: viaTOLL, opłata drogowa, autostrady
