Równoważny system czasu pracy pozwoli wydłużać kierowcom pracę maksymalnie do 12 godzin na dobę oraz skracać czas pracy, jeśli nie ma zleceń. W związku z tym pracodawca nie będzie musiał płacić kierowcom za przestoje w dniówkach, w których nie jest w stanie zapewnić im 8 godzin pracy. Ponadto będzie mógł wydłużyć dobowy wymiar czasu pracy, gdy kierowca pojedzie w dłuższe zagraniczne trasy. Dzięki temu szybciej zrealizuje on zadanie bez konieczności pracowania po godzinach.
Wprowadzenie równoważnego systemu czasu pracy dla kierowców
Jeżeli kierowcy pracują mniej niż 8 godzin, ponieważ nie ma dla nich zleceń, warto wprowadzić w firmie równoważny system czasu pracy. Pozwoli to zaoszczędzić pieniądze i sprawdzi się także, gdy przewozy są sporadycznie wykonywane za granicę.
Przedsiębiorstwa zatrudniające do 20 pracowników określają systemy, rozkłady czasu pracy i przyjęte okresy rozliczeniowe w obwieszczeniu. Nie trzeba konsultować tego dokumentu z przedstawicielami pracowników ani podawać go do wiadomości załogi z wyprzedzeniem.Większe firmy, które nie są objęte postanowieniami układu zbiorowego pracy, mają obowiązek wydać regulamin pracy.
Komplikacje mogą się pojawić, gdy pracodawca zawarł informację o systemie czasu pracy w treści umów z kierowcami. Wówczas zmiana systemu będzie wymagać modyfikacji ich treści przez podpisywanie aneksów lub wręczania kierowcom wypowiedzeń zmieniających. W pozostałych przypadkach, jeśli zastosujemy system równoważny, będziemy musieli jedynie zmienić obwieszczenie o czasie pracy i poinformować kierowców o nowych zasadach planowania i rozliczania ich czasu pracy.
-
art. 2 pkt 2, art. 15, art. 18, art. 24 pkt 1, art. 25 ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (tekst jedn.: Dz.U. z 2012 r. poz. 1155 ze zm.),
-
§ 8 pkt 1 rozporządzenia MPiPS z 28 maja 1996 r. w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika (Dz.U. nr 62, poz. 286 ze zm.).
Zobacz także:
