Dlatego też sam fakt przejazdu pojazdem zarejestrowanym jako specjalny, np. piaskarką, nie przesądza jeszcze o zwolnieniu z obowiązku stosowania przepisów oraz używania wykresówek lub karty kierowcy.
Tachograf w piaskarce jadącej na budowę
Aby ustalić, czy dany przewóz podlega wyłączeniu z obowiązku rejestracji czasu pracy za pomocą tachografu oraz stosowania się do norm czasu jazdy, przerw i odpoczynków, nie ma znaczenia rodzaj pojazdu, jakim wykonywany jest przewóz, lecz jego cel i charakter.
Jaki rodzaj przewozu
Jeżeli tym pojazdem wykonywany jest przewóz związany z utrzymaniem dróg, czyli np. w ramach odśnieżania, rzeczywiście podlega on wyłączeniu zarówno z obowiązku przestrzegania norm dotyczących czasu jazdy, obowiązkowych przerw i odpoczynków kierowcy, jak i z obowiązku stosowania tachografu.
Jeśli tym samym pojazdem wykonywany jest inny rodzaj przewozu, np. przewóz piasku na budowę, wówczas nie podlega on żadnemu wyłączeniu i wymaga stosowania się przez kierowcę do obowiązujących zasad odnośnie do norm czasu pracy i używania tachografu.
Jak to zaznaczyć
Kierowca wykonujący przewozy w ramach akcji zima pojazdem wyposażonym w tachograf analogowy może jeździć bez wykresówki umieszczonej w tachografie. Obowiązują go jedynie normy dotyczące czasu pracy, ale nie czasu jazdy. Tego czasu nie musi rejestrować za pomocą tachografu.
Jeżeli pojazd jest wyposażony w tachograf cyfrowy, a kierowca posiada kartę do tachografu, może umieścić ją w urządzeniu i zaznaczyć „OUT”. Oznacza to, że przejazd odbywa się poza zakresem obowiązywania przepisów o czasie jazdy, przerwach i odpoczynkach. W takich sytuacjach pojazd może prowadzić też kierowca, który nie posiada własnej ważnej karty kierowcy. Opcję „OUT” zaznaczyć można w samym urządzeniu i prowadzić pojazd bez karty kierowcy umieszczonej w tachografie. Zaznaczenie, że przewóz odbywa się poza zakresem przepisów, ma znaczenie do celów ewentualnej kontroli drogowej lub w siedzibie przedsiębiorcy i pozwala odróżnić przejazd podlegający wyłączeniu od innych przejazdów.
-
art. 13 ust. 1 lit. h rozporządzenia (WE) 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 382/85 (Dz.Urz. UE L.102 z 11 kwietnia 2006 r.),
-
art. 29 ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (tekst jedn.: Dz.U. z 2012 r. poz. 1155 ze zm.).
Zobacz także:
Tagi: tachograf
