Przerwy śniadaniowej wynikającej z Kodeksu pracy nie trzeba dodatkowo udzielać kierowcy, który korzysta z:
Przerwa śniadaniowa kierowcy
Do czasu pracy kierowcy zalicza się 15-minutową śniadaniową przerwę w pracy. Pracodawca ma obowiązek jej udzielić, jeżeli kierowca pracował w danym dniu co najmniej 6 godzin. Nie musi tego robić, gdy kierowca wykorzystał już przerwę w prowadzeniu pojazdu.
-
dłuższej przerwy w czasie pracy − co najmniej 30-minutowej, gdy pracuje od 6 do 9 godzin, lub minimum 45-minutowej, gdy pracuje więcej niż 9 godzin, bądź
-
45-minutowej przerwy, którą musi zrobić po 4,5 godzinach jazdy.
Zatem jeśli kierowca zrobi którąś z wymienionych przerw, to automatycznie odebrał przerwę śniadaniową.
Jedni muszą, inni nie
Natomiast kierowcy wykonujący przewozy regularne na trasach do 50 km muszą mieć przerwę śniadaniową oprócz przerw przewidzianych w ustawie o czasie pracy kierowców. Zdaniem Głównego Inspektoratu Pracy są to przerwy niezależne od siebie i kierowca ma prawo do nich obu.
Wyjątkiem są kierowcy prowadzący własną działalność gospodarczą lub wykonujący przewóz na zlecenie. Oni nie mają prawa do 15-minutowej przerwy, wliczanej do czasu pracy, w przypadku gdy wynosi on co najmniej 6 godzin w danym dniu.
Kary za brak przerwy
Jeżeli pracodawca nie udzieli kierowcy przerwy śniadaniowej, grozi mu mandat karny od Państwowej Inspekcji Pracy w wysokości od 500 do 2.000 zł. Natomiast Inspekcja Transportu Drogowego ukarze zarówno kierowcę, jak i przewoźnika za nieodebranie przerwy w prowadzeniu pojazdu.
Za przekroczenie maksymalnego czasu prowadzenia pojazdu bez przerwy o czas powyżej 15 minut do 30 minut oraz za każde następne rozpoczęte 30 minut kierowca otrzyma mandat wynoszący 150 zł.
Przedsiębiorca za przekroczenie maksymalnego czasu prowadzenia pojazdu bez przerwy:
-
o czas powyżej 15 minut do 30 minut – otrzyma 150 zł kary,
-
za każde następne rozpoczęte 30 minut – 200 zł kary.
-
ustawa z 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (tekst jedn.: Dz.U. z 2012 r. poz. 1155),
-
rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 382/85 (Dz.Urz. UE l.102 z 11 kwietnia 2006 r.).
Zobacz także:
Tagi: przewoźnik, kontrola itd
