Kierowcy, wykonujący czynności zaliczane do „innej pracy”, nie mogą pracować dłużej niż 6 kolejnych godzin bez przerwy. Przysługuje im co najmniej:
Przerwa dla kierowcy nie tylko w czasie jazdy
Oczywistą rzeczą jest to, że kierowcy muszą robić przerwy po okresie prowadzenia pojazdu. Jednak bardzo często zapominają, że mają także taki obowiązek, gdy wykonują inną pracę. Przez to narażają siebie i firmę na karę.
-
30-minut przerwy, jeśli pracują od 6 do 9 godzin,
-
45-minut przerwy, gdy przepracują minimum 9 godzin.
Przerwy mogą być dzielone na okresy co najmniej 15-minutowe wykorzystywane w trakcie pracy lub bezpośrednio po tym okresie.
45 minut zawiera drugi rodzaj przerwy
Kierowcy muszą odebrać 30-minutową przerwę przed upływem 6 godzin pracy, nawet gdy nie prowadzili pojazdu, ale wykonywali inne czynności związane z przewozem drogowym.
Jeżeli kierowca prowadzi pojazd i odbiera 45-minutową przerwę po 4,5 godziny jazdy, nie musi dodatkowo robić półgodzinnej przerwy. Oznacza to, że robienie przerw w prowadzeniu pojazdu zwalnia już z udzielenia kierowcom przerw w czasie pracy.
Najczęściej nie odbierają przerwy w czasie pracy kierowcy, którzy rejestrują na tachografie bardzo dużo czynności „innej pracy” i przełączają selektor tachografu na pozycję „odpoczynek” tylko na okresy przerw koniecznych po 4,5 godziny jazdy.
Kara na podstawie umowy
Jeżeli kierowca jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę, to wykroczenie może stwierdzić inspektor pracy podczas kontroli w przedsiębiorstwie. Konsekwencje to mandat dla właściciela firmy transportowej od 1.000 zł (niezależnie od liczby stwierdzonych wykroczeń).
Jeśli natomiast kierowca pracuje na podstawie umowy zlecenia lub prowadzi własną działalność gospodarczą, to podlega kontroli Inspekcji Transportu Drogowego (na drodze lub w firmie). Kara z tego tytułu wyniesie dla przewoźnika 300 zł oraz 2.000 zł dla zarządzającego transportem.
-
rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z 15 marca 2006 r. (Dz.Urz. UE l.102 z 11 kwietnia 2006 r.),
-
dyrektywa 2002/15/we parlamentu europejskiego i rady z 11 marca 2002 r. w sprawie organizacji czasu pracy osób wykonujących czynności w trasie w zakresie transportu drogowego,
-
ustawa z 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2013 r. poz. 1414).
Zobacz także:
Tagi: tachograf, odpoczynek kierowcy
