W przypadku podwójnej załogi nie ma znaczenia, że tachograf zapisał taki okres jako „dyspozycję”, dlatego że tachograf podczas jazdy (czyli kierowania przez innego kierowcę) nie ma możliwości rejestrowania aktywności kierowcy, który akurat nie prowadzi jako„odpoczynek”. Zatem jeśli ostatnia czynność kierowcy, który nie prowadził, trwała minimum 45 minut i została zarejestrowana jako „gotowość”, a kierowca wówczas odpoczywał, to może następnie zacząć prowadzić samochód bez konieczności wykonywania dodatkowego 45-minutowego postoju.
Nim kierowca z załogi siądzie za kółkiem, nie musi dodatkowo odpoczywać
Nie wymaga się 45-minutowej przerwy przy zamianie kierowców pracujących w załodze, pod warunkiem że kierowca, który nie prowadził i właśnie ma zamiar kierować, odbył bezpośrednio przed zamianą minimum 45-minutowy okres czasu przeznaczony na odpoczynek.
Reguła ta dotyczy nie tylko zmiany kierowców w okresie, gdy wykorzystali już po 9 godzin czasu jazdy i pozostaje im jeszcze maksymalnie po godzinie, lecz każdej zmiany kierowców pracujących w załodze. Poniższy schemat obrazuje rozkład aktywności dwóch kierowców pracujących w obsadzie podwójnej. Zaczynają razem pracę o godzinie 6.00, zmieniają się najpierw co 4,5 godziny jazdy, na koniec jeszcze co godzinę i wykonują dzienny odpoczynek. Każdy z nich wykorzystuje dozwolone 10 godzin jazdy dziennej i każdy wykonuje 9-godzinny odpoczynek przed kolejnym dniem pracy.
Rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 382/85 (Dz.Urz. UE l.102 z 11 kwietnia 2006 r.).
Tagi: odpoczynek kierowcy
