Selektor to przełącznik, dzięki któremu tachograf rejestruje poszczególne aktywności kierowcy, takie jak:
Nieprawidłowe używanie selektora tachografu
Niepoprawne operowanie selektorem tachografu może skończyć się otrzymaniem wysokiej kary za coś, czego kierowca wcale nie zrobił. Karę zapłaci nie tylko kierowca, ale też właściciel firmy i zarządzający transportem.
-
czas prowadzenia pojazdu,
-
wszystkie inne okresy pracy,
-
okres dyspozycyjności, czyli czas oczekiwania, w którym kierowcy pozostają na stanowisku pracy tylko w celu odebrania informacji i rozpoczęcia bądź wznowienia jazdy lub wykonywania innej pracy, czas spędzony obok kierowcy prowadzącego pojazd i czas spędzony w kuszetce, gdy pojazd jest w ruchu,
-
przerwy w pracy i okresy dziennego odpoczynku.
Prowadzenie pojazdu rejestrowane jest na wykresówkach lub na karcie kierowcy automatycznie, ale pozostałe aktywności są prawidłowo odnotowywane tylko wtedy, gdy kierowca odpowiednio przestawi selektor. Jeśli tego nie zrobi, aktywności zostaną zapisane błędnie.
Może się więc zdarzyć, że kierowca jechał zgodnie z przepisami, a mimo to zapłaci karę. Będzie tak na przykład wtedy, gdy na skutek nieprawidłowego ustawienia selektora tachograf zamiast przerwy zarejestruje „inną pracę”. Kierowca w takiej sytuacji może zostać ukarany za przekroczenie czasu jazdy bez przerwy. Oczywiście w takim przypadku powinien starać się przekonać inspektora, że nie przestawił selektora. Jeśli mu się to uda, zapłaci dużo niższą karę – za błędne operowanie przełącznikiem tachografu grozi tylko 100 zł mandatu.
Niepoprawne przestawianie selektora prowadzi również do przekłamań w ewidencji czasu pracy kierowcy. Może to spowodować, że firma poniesie dodatkowe koszty związane z wypłacaniem wynagrodzenia za pracę, której w rzeczywistości kierowca nie wykonał.
art. 15 ust. 3 rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 z 20 grudnia 1985 r. w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym (Dz.Urz. WE nr L 370 z 31 grudnia 1985 r.).
Zobacz także:
