Status zatwierdzonego warsztatu mogą zaś uzyskać tylko zakłady mające siedzibę na terenie państwa unijnego. Zatem kalibrację tachografu zainstalowanego w pojeździe zarejestrowanym w Polsce można wykonać wyłącznie w państwie należącym do UE. Kalibracja takiego tachografu nie może być przeprowadzona w serwisie tachografów, który ma siedzibę np. na terytorium Ukrainy.
Kalibracja tachografu - czy można ją wykonać poza UE
Tachografy instalowane i użytkowane w pojazdach zarejestrowanych w państwach członkowskich podlegają przepisom rozporządzenia nr 165/2014. Zarówno instalacje, naprawy, jak i przeglądy tachografów (w tym kalibracje) mogą wykonywać wyłącznie zatwierdzone warsztaty.
W przypadku Polski warunki dotyczące prowadzenia warsztatu uprawnionego do przeprowadzania m.in. kalibracji tachografów zostały uregulowane w przepisach ustawy o systemie tachografów cyfrowych. Zgodnie z tymi przepisami jednym z wymagań dla serwisów tachografów jest określenie miejsca świadczenia usług w zakresie prowadzenia serwisu tachografów. Taki wymóg wynika m.in. z tego, że karta warsztatowa, za pomocą której przeprowadza się między innymi kalibrację tachografu, może być wykorzystywana wyłącznie w siedzibie warsztatu i tylko wyjątkowo za jej pomocą wolno przeprowadzać czynności poza nim.
- art. 3 ust. 1 w zw. z art. 22−25 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2015 z 4 lutego 2014 r. w sprawie tachografów stosowanych w transporcie drogowym i uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych donoszących się do transportu drogowego,
- art. 6 ustawy z 29 lipca 2005 r. o systemie tachografów cyfrowych (tekst jedn.: Dz.U. z 2015 r. poz. 1579).
Zobacz także:
Tagi: tachograf
