Jeśli kierowca oddala się od pojazdu, wskutek czego nie może używać zainstalowanego w nim tachografu, może wyjąć wykresówkę. Przepisy obligują go do zapisania w takiej sytuacji na odwrocie wykresówki informacji o aktywnościach, jakie odbywał w czasie oddalenia od pojazdu. Może to być np. pojechanie autem do warsztatu, gdzie zostało przekazane na jakiś czas mechanikom.
Jedna wykresówka przypada na jeden dzień pracy
Kierowca nie może wyjąć wykresówki przed zakończeniem dziennego okresu pracy, chyba że jest to dopuszczalne z innych powodów. Zatem na jeden dzień pracy kierowcy powinna przypadać tylko jedna wykresówka.
Kierowca wyjmuje wykresówkę, gdyż przejazdy wykonywane w związku z naprawą pojazdu nie podlegają obowiązkowi rejestrowania aktywności kierowcy za pomocą tachografu. W oczekiwaniu na zakończenie naprawy kierowca odbywa przerwę lub pozostaje w gotowości. Po zakończeniu prac odnotowuje tę aktywność na rewersie wykresówki wpisem odręcznym i umieszcza ją z powrotem w tachografie.
Ponadto jeśli kierowca zmienia pojazd, musi zabrać wykresówkę ze sobą do kolejnego auta. Czas od wyjęcia wykresówki z tachografu pierwszego pojazdu do umieszczenia jej w drugim kierowca również musi uzupełnić informacją odręczną o rodzaju odbywanej wówczas aktywności. Kierowca ma obowiązek użyć tej samej wykresówki w każdym pojeździe, o ile pozwala na to zatwierdzenie typu wykresówki i tachografu.
Art. 33, art. 34 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (EWG) nr 165/2014 z 4 lutego 2014 r. w sprawie tachografów stosowanych w transporcie drogowym i uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego (Dz.Urz. WE nr L 60 z 28 lutego 2014 r.).
Zobacz także:
