Jednak nie wolno myśleć, że tego rodzaju przewozy uwalniają przedsiębiorców od wszelkiej odpowiedzialności, a kierowcy mają pełną swobodę w sposobie realizacji trasy przejazdu. Niemal każdy rodzaj przewozu wyłączony na mocy rozporządzenia nr 561/2006 z obowiązku użytkowania tachografu podlega pod przepisy ustawy o czasie pracy kierowców, w której dokładnie określono dopuszczalny czas prowadzenia pojazdu, przerw, odpoczynków oraz czas pracy.
Jak wygląda obowiązek używania tachografu przy przewozach regularnych do 50 km
Nie trzeba stosować norm dotyczących czasu jazdy, przerw i odpoczynków w przypadku regularnego przewozu osób, którego trasa nie przekracza 50 km. Oznacza to, że kierowca nie musi także używać tachografu, gdy wykonuje te przewozy. Zatem nie ma również obowiązku gromadzenia i przechowywania danych z kart kierowców, tachografów cyfrowych oraz wykresówek.
Ponadto, jeżeli w pojeździe, którym realizowane są przewozy regularne na liniach do 50 km, zainstalowany jest tachograf, co dwa lata należy przeprowadzać jego badanie okresowe. Nie ma w tym przypadku znaczenia, że kierowca i przedsiębiorca są zwolnieni z obowiązku użytkowania tachografu, ponieważ każde zainstalowane w pojeździe urządzenie musi być sprawne, a potwierdzeniem sprawności tachografu jest właśnie badanie okresowe.
-
rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 382/85 (Dz.Urz. UE l.102 z 11 kwietnia 2006 r.),
-
rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 z 4 lutego 2014 r. w sprawie tachografów stosowanych w transporcie drogowym (…) (Dz.Urz. UE L 6/1 z 28 lutego 2014 r.),
-
ustawa z 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (tekst jedn.: Dz.U. 2012 r. poz. 1155 ze zm.).
Zobacz także:
Tagi: przewoźnik, tachograf
