Naruszenie doby pracowniczej jest wykroczeniem przeciwko prawom pracownika. Dojdzie do niego, gdy następnego dnia kierowca wcześniej zacznie pracę. Ponadto wówczas może zostać przekroczona dobowa norma czasu pracy i pojawią się nadgodziny.
Indywidualny rozkład czasu pracy kierowcy sposobem na uniknięcie nadgodzin
Żeby nie dopuścić do naruszenia doby pracowniczej przez kierowcę, firma transportowa powinna wprowadzić indywidualny rozkład czasu pracy. Uniknie w ten sposób konieczności płacenia za dodatkowe godziny pracy.
Indywidualny rozkład
Jednak przedsiębiorca może skutecznie zapobiec powstawaniu godzin nadliczbowych. Wystarczy, że ustali dla kierowcyindywidualny rozkład czasu pracy. Dzięki temu kierowca może zaczynać i kończyć pracę o różnych godzinach. Wówczas wykonywanie pracy w tej samej dobie nie generuje nadgodzin.
Indywidualny rozkład czasu pracy wprowadza się w porozumieniu z zakładową organizacją związkową. Jeżeli pracodawca nie jest objęty działaniem takiej organizacji, to wprowadza go po porozumieniu z przedstawicielami pracowników wyłonionymi w trybie przyjętym u tego pracodawcy.
Żeby poprawnie wprowadzić w firmie indywidualny rozkład czasu pracy dla kierowców, należy:
-
wprowadzić odpowiedni zapis w regulaminie pracy lub w obwieszczeniu,
-
zawrzeć z kierowcami porozumienie wprowadzające indywidualny rozkład czasu pracy.
Ponadto każdy z kierowców powinien złożyć do pracodawcy wniosek o objęcie go indywidualnym rozkładem czasu pracy.
Dzienny odpoczynek
Bardzo ważne jest, żeby kierowca odebrał dzienny odpoczynek, który zamyka dobę rozliczeniową. Wprawdzie w ustawie o czasie pracy kierowców jest mowa o co najmniej 11 godzinach odpoczynku, jednak zgodnie z rozporządzeniem nr 561/2006 można go skrócić do 9 godzin.
Czyli jeżeli kierowca odbierze odpoczynek dzienny wynoszący co najmniej 9 godzin, zamyka dobę rozliczeniową. Dzięki temu rozpoczęcie przez niego pracy w tym samym 24-godzinnym okresie rozliczeniowym nie będzie powodowało powstawania nadgodzin.
-
ustawa z 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (tekst jedn.: Dz.U. z 2012 r. poz. 1155),
-
ustawa z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 ze zm.),
-
rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego
Zobacz także:
