Przepisy związane z czasem jazdy, obowiązkowymi przerwami kierowców, oraz z rejestrowaniem aktywności przy użyciu tachografu nie mają zastosowania m.in. w przypadku przewozów wykonywanych pojazdami poddawanymi próbom drogowym do celów rozwoju technicznego lub w ramach napraw albo konserwacji oraz pojazdami nowymi lub przebudowanymi, które nie zostały jeszcze dopuszczone do ruchu. Taką regulację przewiduje art. 3 lit. g rozporządzenia nr 561/2006.
Gdy jedziesz w celu naprawy pojazdu, nie musisz używać tachografu
Jeśli auto jedzie do warsztatu samochodowego, nie trzeba rejestrować aktywności kierowcy. Można jechać bez karty kierowcy umieszczonej w tachografie – należy w nim zaznaczyć opcję „OUT”, która oznacza przejazd poza zakresem obowiązywania przepisów.
Z uwagi na ten przepis można zawieźć auto do naprawy, nie rejestrując czasu jazdy za pomocą tachografu. Taki rodzaj aktywności traktuje się jak pracę kierowcy, ale nie jest liczony do jego czasu jazdy.
W takiej sytuacji kierowca może pozostawić swoją kartę w tachografie. Uaktywniona funkcja „OUT” spowoduje, że czas jazdy w okresie wyłączenia z przepisów i tak nie będzie wliczany do czasu jazdy. W przeciwnym wypadku trzeba dokonać wpisu manualnego „inna praca” bądź sporządzić wydruk z tachografu i zaznaczyć na nim odręcznie „inną pracę” podczas przewozu pojazdu do mechanika.
W innych sytuacjach, poza wyłączeniami określonymi w art. 3 rozporządzenia nr 561/2006, nie należy wykonywać transportu drogowego pojazdem wyposażonym w tachograf cyfrowy bez umieszczonej w nim karty kierowcy. Dotyczy to każdego kierowcy, nawet właściciela firmy.
Chcesz się dowiedzieć więcej o kruczkach prawnych związanych z używaniu tachografów? Sprawdź, jak w bardzo prosty sposób uniknąć kar za nieprawidłowy odpoczynek dzienny, gdy kierowca zaczyna pracę o różnych porach - w najnowszym numerze magazynu "Kierowca w firmie".
art. 3 rozporządzenia (WE) nr 561/2006.
Zobacz także:
Tagi: tachograf
