Wysokość wynagrodzenia za dyżur w załodze nie może być niższa niż połowa wynagrodzenia wynikającego z określonej dla kierowcy stawki godzinowej lub miesięcznej, ustalonych przez przedsiębiorcę w warunkach wynagrodzenia. Czasu dyżuru pełnionego poza normalnymi godzinami pracy nie wlicza się do czasu pracy, jeżeli wówczas pracownik nie wykonywał pracy. Dokładnie taka sytuacja występuje w przypadku prowadzenia pojazdu przez dwóch lub więcej kierowców. Tym samym kierowcy przysługuje stosowne wynagrodzenie za czas dyżuru w wysokości 50% stawki.
Dyżur w kierowcy załodze – jak mu za niego zapłacić
Kierowcy nie przysługuje czas wolny za dyżur pełniony podczas przewozu w załodze w czasie prowadzenia pojazdu. W związku z tym pracodawca powinien mu wypłacić wynagrodzenie za dyżur w wysokości 50% stawki.
Odmienna sytuacja prowadziłaby do powstania nieakceptowalnego sposobu naliczania wynagrodzenia. Kierowcy prowadzącemu pojazd przysługiwałoby jedynie normalne wynagrodzenie, a niewykonującemu w tym czasie pracy przysługiwałoby to samo wynagrodzenie dodatkowo powiększone o 50%. Do czasu dyżuru zalicza się trzy rodzaje aktywności:
- czas, w którym kierowca pozostaje poza normalnymi godzinami pracy w gotowości do wykonywania pracy wynikającej z umowy o pracę w firmie lub w innym miejscu wyznaczonym przez pracodawcę,
- przerwy przeznaczone na odpoczynek,
- czas nieprzeznaczony na kierowanie pojazdem, gdy pojazd jest prowadzony przez dwóch lub więcej kierowców.
Kierowcy przysługuje czas wolny od pracy w wymiarze odpowiadającym długości dyżuru jedynie w przypadku określonym w pkt 1. W związku z tym za dyżur pełniony w załodze w czasie prowadzenia pojazdu nie przysługuje wolne.
Art. 9 ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (tekst jedn.: Dz.U. z 2012 r. poz. 1155 ze zm.).
Zobacz także:
Tagi: dyżur pracowniczy, wynagrodzenie
