Częstym dylematem jest, jak powinien postąpić kierowca, który przejmuje pojazd z tachografem cyfrowym w miejscu, do którego dowieziono go innym samochodem. Sprawdźmy, jakie będzie poprawne rozwiązanie tego problemu.
Dojazdy kierowcy do ciężarówki trzeba rejestrować. A dojazdy do firmy?
Kwestię prawidłowego rejestrowania dojazdu do pojazdu, który znajduje się w innym miejscu niż zwyczajowo przyjęte miejsce parkowania, uregulowano w Rozporządzeniu Rady (WE) nr 561/2006. Taki czas nie może być uznany za odpoczynek lub przerwa, z dwoma wyjątkami (art. 9 ust. 2 rozporządzenia).
Kierowca rozpoczyna pracę w bazie przedsiębiorstwa o godzinie 7.00. Z bazy zostaje dowieziony firmowym samochodem do pojazdu objętego zakresem rozporządzenia. Czas dojazdu wynosi cztery godziny. Jak kierowca powinien zarejestrować czas dojazdu?
Należy dodatkowo ustalić, w jakich okolicznościach kierowca dojechał do służbowego pojazdu. Do wyboru mamy następujące możliwości:
-
kierowca sam prowadził pojazd osobowy,
-
kierowca został dowieziony przez inną osobę (bez względu na rodzaj środka transportu drogowego),
-
kierowca jedzie w załodze,
-
kierowca dojechał pociągiem i miał dostęp do kuszetki,
-
kierowca płynął promem i miał dostęp do koi.
Ze względu na podany przykład, przypadki d oraz e musimy wykluczyć, ponieważ dotyczą innej sytuacji. Co więcej, ze względu na organizację pracy firm transportowych i funkcjonujące środki komunikacyjne są to sytuacje występujące niezwykle rzadko i w pewnej części i tak wymagające dojazdu do portu lub stacji.
Jak rejestrować dojazd do auta
Sposób rejestrowania aktywności za czas dojazdu reguluje art. 9 ust. 3 Rozporządzenia Rady (WE) nr 561/2006. Zgodnie z jego treścią czas ten należy zarejestrować jako dyspozycję w przypadku gdy kierowca korzysta z pojazdu jako pasażer lub jako inną pracę, jeżeli osobiście prowadzi pojazd. Oczywiste jest, że kierowca, znajdując się z dala od pojazdu służbowego wyposażonego w tachograf, ma ograniczoną możliwość rejestrowania aktywności dojazdu. Całą operację rejestrowania aktywności kierowca przeprowadza po dotarciu do pojazdu objętego zakresem rozporządzenia. W przypadku wykresówki należy umieścić na jej odwrocie ręczny wpis aktywności, w przypadku karty kierowcy wpis manualny należy wprowadzić przy logowaniu karty do tachografu.
Musimy pamiętać, że ta sama zasada dotyczy rejestrowania aktywności powrotu do bazy lub do domu w przypadku pozostawienia pojazdu objętego zakresem rozporządzenia 561/2006 w trasie. Bardzo często kierowcy kończą pracę z dala od bazy oraz miejsca zamieszkania. Powrót do domu wymaga zarejestrowania aktywności dyspozycji lub innej pracy na takich samych zasadach, jak w przypadku dojazdu do pojazdu.
Jak rejestrować dojazd do firmy
Na koniec należy się jeszcze jedno wyjaśnienie. Często można spotkać się z pytaniami kierowców o rejestrowanie dojazdu do pracy, czyli do bazy przedsiębiorstwa. W tym przypadku, bez względu na miejsce zamieszkania kierowcy, dojazd do siedziby przedsiębiorstwa, która została wskazana jako miejsce zatrudnienia, należy rejestrować jako odpoczynek.
Rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniającym rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylającym rozporządzenie Rady (EWG) nr 382/85 (Dz.Urz. UE l.102 z 11 kwietnia 2006 r.).
Zobacz także:
Tagi: tachograf, czas pracy kierowcy
