Kartę kierowcy należy stosować w każdym dniu, w którym prowadzi się pojazd. Nie wyjmuje się jej przed zakończeniem dziennego okresu pracy (oczywiście z wyjątkiem sytuacji, kiedy jest to uzasadnione). Natomiast kwestia używania tachografu w trakcie oddalenia się od pojazdu jest uwarunkowana tym, czy kierowca jest w stanie używać go do prawidłowego rejestrowania swoich aktywności w tym czasie.
Czy na pewno wiesz, kiedy wyjąć z tachografu kartę kierowcy
Dokładnie nie wiadomo, kiedy należy wyjąć kartę z tachografu. Wiele zależy od sytuacji, w której znajduje się kierowca. Nie zawsze ma obowiązek to zrobić, ale jednak lepiej, żeby wyjmował kartę. Sprawdź, dlaczego?
Kiedy zostawić kartę
Jeżeli kierowca oddala się od pojazdu i w czasie tego oddalenia odbywa cały czas tylko jedną aktywność (odpoczynek, praca albo gotowość), to nie ma potrzeby wyciągania i zabierania karty. Kierowca może zatem bez obaw zostawić kartę w tachografie i udać się na przerwę, odpoczynek dzienny albo weekendowy.
Natomiast jeśli kierowca w trakcie oddalenia będzie wykonywał minimum dwie spośród wymienionych aktywności, raczej nie będzie w stanie przełączyć w odpowiednim czasie przełącznika w tachografie, który zmieni rodzaj rejestrowanej aktywności na karcie. Zatem uzasadnione będzie zabranie karty z tachografu podczas takiego oddalenia.
Kiedy wyjąć kartę
Jednak zabieranie karty z tachografu jest w praktyce lepszym rozwiązaniem, gdyż zapobiega wówczas przypadkowemu użyciu karty przez kogoś innego, kto nawet na chwilę przejmie pojazd, aby np. go przeparkować. Zapisywana prawidłowo aktywność odpoczynku zostanie wówczas przerwana jazdą i rodzi to kłopot dla właściciela karty.
W dłuższych okresach, takich jak odpoczynek tygodniowy, urlop czy zwolnienie lekarskie jest nieuniknione, że ktoś inny będzie chciał kierować pojazdem i wówczas albo pojedzie na cudzej karcie lub − bez wiedzy oraz intencji właściciela karty − wyjmie ją z tachografu. Pozostawianie karty w tachografie jest zatem dopuszczalne, ale w przypadku dłuższych okresów czasu niepraktyczne.
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (EWG) nr 165/2014 z 4 lutego 2014 r. w sprawie tachografów stosowanych w transporcie drogowym i uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego (Dz.Urz. WE nr L 60 z 28 lutego 2014 r.).
Zobacz także:
Tagi: tachograf, dokumentacja kierowcy
