Kierownicy jednostek oświatowych, jako zarządcy budynków, zobowiązani są na podstawie art. 62 ustawy Prawo budowlane do przeprowadzania okresowych kontroli nieruchomości wraz z instalacjami i urządzeniami.
Ewidencja wymiany urządzeń grzewczych w szkołach
Rozstrzygając sposób ewidencji zdarzeń związanych z wymianą urządzeń grzewczych w szkołach, w pierwszej kolejności należy określić, czy doszło do wymiany środka trwałego, czy też ulepszenia.
W przypadku zakupu kotła stałego nie mamy do czynienia z nabyciem nowego środka trwałego, bowiem zgodnie z definicją zawartą w art. 3 ust. 1 pkt 15 ustawy o rachunkowości środki trwałe to rzeczowe aktywa trwałe i zrównane z nimi, o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, kompletne, zdatne do użytku i przeznaczone na potrzeby jednostki. Piec c.o. bez podłączenia go do instalacji grzewczej nie jest zdatny do samodzielnego funkcjonowania, tak więc stanowi element tej instalacji. Instalacje wbudowane w konstrukcje budynków, według klasyfikacji środków trwałych, zwiększają wartość budynku.
Aby jednak przedmiotowy zakup można potraktować jako zwiększenie wartości budynku, powinien być spełniony jeszcze drugi warunek, a mianowicie poprawa wydajności ogrzewania. Jeżeli piec, niezależnie od wartości, został zastąpiony urządzeniem o takich samych parametrach, to drugi z warunków nie został spełniony i wymianę kotła należy potraktować jako remont i sfinansować z wydatków bieżących.
Ewidencja nabycia kotła o zbliżonych parametrach do zużytego może wyglądać następująco:
Faktura za zakup pieca z montażem
Wn 402 „Usługi obce”
Ma 201 „Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami”
Zapłata za fakturę
Wn 201 „Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami”
Ma 130 „Rachunek bieżący jednostki”
W przypadku wymiany pieca na kocioł o zupełnie innych parametrach i na inne paliwo będziemy mieli do czynienia z modernizacją instalacji, a koszty poniesione z tego tytułu będą zwiększały wartość instalacji i całego budynku.
Zobacz także:
Tagi: środki trwałe
