Księgowanie podatku od nieruchomości powinno wyglądać następująco:
Ewidencja podatku od wynajmowanych pomieszczeń
Najprostszym rozwiązaniem jest takie skalkulowanie czynszu najmu, aby został wliczony w niego podatek od nieruchomości. Wówczas zapłaty podatku od nieruchomości dokonuje szkoła.
Wn 403 „Podatki i opłaty”
Ma 132 „Rachunek dochodów jednostek budżetowych”
Ewidencja następuje przy użyciu § 448 „Podatek od nieruchomości”.
Przykład 1. Rozliczenie umów najmu
Dyrektor szkoły może zawierać umowy najmu/dzierżawy pomieszczeń szkolnych, działając na podstawie i w ramach pełnomocnictwa udzielonego przez prezydenta, wójta na podstawie art. 47 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. Dyrektor szkoły, chcąc podpisać umowę na czas dłuższy niż okres 3 lat, musi uzyskać zgodę rady miasta/gminy.
Umowy najmu w szkole następują na podstawie Kodeksu cywilnego, z uwzględnieniem wymogów wynikających z ustawy o samorządzie gminnym oraz ustawy o gospodarce nieruchomościami.
Przepisy nie regulują formy zawarcia umowy, jednak ze względów dowodowych zalecane jest, aby została ona zawarta w formie pisemnej. Po zawarciu umowy szkoła powinna wydać najemcy przedmiot najmu w stanie przydatnym do użytku. Najemca zobowiązany jest utrzymywać stan przedmiotu najmu w stanie niepogorszonym przez cały okres trwania umowy. Wynajmujący jest zobowiązany do uiszczania czynszu najmu w wysokości i terminie wskazanym w umowie. Dodatkowo szkoła zobowiązana jest do wystawienia faktury.
Księgowanie faktury za wynajem pomieszczeń może wyglądać następująco:
Wn 201 „Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami”
Ma 720 „Przychody z tytułu dochodów budżetowych”
Ewidencja następuje przy użyciu § 075 „Dochody z najmu i dzierżawy składników majątkowych Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub innych jednostek zaliczanych do sektora finansów publicznych oraz innych umów o podobnym charakterze”.
Zawartą umowę najmu można rozwiązać w sposób i w terminie określonym w umowie najmu bądź jeżeli taki zapis znajduje w umowie, to przed nadejściem określonego w niej terminu.
Stroną umowy najmu powinna być właściwa gmina, gdyż szkoła sama w sobie nie posiada osobowości prawnej i nie może samodzielnie występować w obrocie prawnym. Nieprawidłowe jest wskazywanie jako strony umowy szkoły reprezentowanej przez dyrektora szkoły lub samego dyrektora szkoły.
Środki uzyskiwane z tytułu najmu lub dzierżawy pomieszczeń stanowią dochód budżetu gminy. Szkoły zobowiązane są odprowadzić pobrane dochody na rachunek budżetu gminy. Rada miasta/gminy może podjąć decyzję o utworzeniu w szkołach wydzielonych rachunków dochodów, musi jednak określić źródła dochodów, jakie szkoła może otrzymywać na wydzielony rachunek dochodów oraz jakie wydatki może finansować otrzymanymi środkami.
Rozporządzenie ministra finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jedn.: Dz.U. z 2017 r. poz. 760).
Zobacz także:
