Zgodnie z rozporządzeniem ministra finansów w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych jednostki sektora finansów publicznych obowiązane są do ujmowania ponoszonych wydatków w określonych działach, rozdziałach i paragrafach definiujących rodzaj poniesionego wydatku.
Ewidencja opłaty komorniczej przy egzekucji administracyjnej
W związku z prowadzonym postępowaniem egzekucyjnym jednostki publiczne muszą liczyć się z koniecznością poniesienia wydatków na opłaty bankowe oraz komornicze. Opłatę bankową należy ująć wówczas w § 430 „Zakup usług pozostałych”, a komorniczą w § 443 „Różne opłaty i składki”.
Wydatki dotyczące kosztów i prowizji bankowych ujmuje się w § 430 „Zakup usług pozostałych” klasyfikacji budżetowej. Ta podziałka będzie miała zastosowanie również do opłat bankowych potrąconych przez komornika.
Opłatę komorniczą, jako pojęcie dotyczące postępowania egzekucyjnym w administracji, należy klasyfikować w § 443, który obejmuje różnego rodzaju płatności oraz składki. Podziałka „Koszty postępowania sądowego i prokuratorskiego” (§ 461) nie będzie tu miała zastosowania. Co prawda z opisu do tego paragrafu wynika, że obejmuje on koszty egzekucji komorniczej, podkreślić jednak należy, że dotyczy to tylko kosztów wynikających z ustawy o komornikach sądowych i egzekucji. Pobierane przez komornika opłaty egzekucyjne stanowią źródło finansowania kosztów działalności egzekucyjnej. Kwoty uzyskiwane z opłat przeznaczone są na pokrycie kosztów całej działalności egzekucyjnej komornika, a nie tylko kosztów egzekucji w danej sprawie.
-
ustawa z 29 sierpnia 1997 r. o komornikach sądowych i egzekucji (tekst jedn.: Dz.U. z 2011 r. nr 231, poz. 1376 ze zm.),
-
rozporządzenie ministra finansów z 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2014 r. poz. 1053).
Zobacz także:
Tagi: komornik
