Generalnie chodzi o to, aby jeszcze sprawniej móc uporać się z załatwianiem spraw we wszelkich urzędach i instytucjach. Uproszczenie procedur administracyjnych i jeszcze większe włączenie wykorzystania rozwiązań cyfrowych ma być sposobem na mniejsze koszty i sprawniejsze działanie.
Co przyniesie tzw. tarcza prawna?
Rząd przyjął tzw. tarczę prawną, która ma zmniejszyć obciążenia zarówno obywateli jak i przedsiębiorców. Skorzystać ma także administracja publiczna. Jakie rozwiązania przewidują te "rewolucyjne" przepisy?
Założenia tzw. tarczy prawnej
Tzw. tarczą prawną jest nazywana regulacja zawarta w projekcie nowelizacji przepisów, który odnosi się do ponad 40 ustaw. Głównym celem jest uproszczenie procedur administracyjnych, co ma przynieść korzyść przede wszystkim obywatelom i przedsiębiorcom, oraz przyczynić się do sprawniejszego i mniej kosztownego działania administracji.
Zobacz także: Ile czasu ma burmistrz na wydanie decyzji, jeśli SKO uchyliło decyzję do ponownego rozpatrzenia
Minister rozwoju i technologii, przedstawiając projekt zaznaczył, że nadmiernie rozbudowane wymagania formalne sprawiają, że polska gospodarka jest postrzegana jako mniej konkurencyjna. Nie przekłada się to również na budowanie pozytywnego wizerunku administracji w oczach obywateli i przedsiębiorców. Przygotowany projekt ma się przyczynić do niwelowania barier administracyjnych, a w miarę możliwości całkowitego ich znoszenia. Realizuje on założenia Krajowego Planu Odbudowy oraz Zwiększenia Odporności.
Zakłada się także, że projektowane zmiany pozytywnie wpłyną na rynek pracy. Ograniczenie obciążeń administracyjnych, zmniejszenie obowiązków i elektronizacja procesów powinny przełożyć się na rozwój przedsiębiorczości, a to ma co do zasady pociągnąć za sobą wzrost zatrudnienia.
Zobacz także: Polski Ład w JST: wzmocnienie i stabilizacja finansów samorządowych oraz zmiany podatkowo-płacowe
Projektowane rozwiązania
Zakres proponowanych zmian jest niezwykle szeroki. W nowej regulacji znajdują się przepisy zarówno dotyczące książeczki żeglarskiej, poprzez wprowadzenie jednoinstancyjności do warunków korzystania ze sztucznych wysp.
W każdym aspekcie mamy do czynienia z uproszczeniem procedur administracyjnych, które ma polegać m.in. na:
1) elektronizacji:
a) m.in dotyczącej wniosków o przyznanie świadczeń dla studentów oraz obsługi tych wniosków
b) elektronicznej książki ewidencji pobytu na polowaniu indywidualnym
c) elektronicznym składaniu wniosków o udzielenie przyrzeczenia wydania pozwolenia wodnoprawnego oraz o udzielenie zgody wodnoprawnej
Zobacz także: E-Urząd Skarbowy zastąpi Portal Podatkowy
2) ograniczenie liczby egzemplarzy wniosków w postępowaniu o wydanie pozwolenia ustalającego lokalizację i warunki wykorzystania sztucznych wysp, konstrukcji i urządzeń w polskich obszarach morskich
3) wprowadzenie jednoinstancyjności:
a) w sprawach wpisu do rejestru rzeczoznawców w zakresie rodzajów artykułów rolno-spożywczych
b) nakazu dokonania obmiaru wyrobisk i przedłożenia operatu ewidencyjnego w innym terminie
c) zgody na przeklasyfikowanie geologicznych zasobów
4) milczący tryb załatwiania sprawy bądź wykorzystywanie postępowania uproszczonego w sprawach:
a) licencji połowowej
b) książeczki żeglarskiej
c) nadania uprawnień przewodnika górskiego
d) potwierdzenie właściwości leczniczych naturalnych surowców leczniczych i właściwości leczniczych klimatu
Zobacz także: Czy gmina udostępniając mieszkańcom i turystom nabrzeże, działa jako organ władzy publicznej, czy jako podatnik VAT
Informacja opublikowana na oficjalnym portalu Ministerstwa Rozwoju i Technologii - portal gov.pl
