Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych, aby można było zaliczyć wydatek do kosztów uzyskania przychodów musi on spełniać określone warunki.
Ubezpieczenie partnerów pracowników w kosztach uzyskania przychodu
Pracodawcy dość często proponuję ubezpieczenie grupowe dla swojego zespołu. Niekiedy pracownicy opłacają je samodzielnie, niekiedy jest to dodatkowe świadczenie z tytułu umowy o pracę wypłacane przez pracodawcę. Niekiedy umowa obejmuje także małżonków bądź partnerów pracowników. Kiedy pracodawca będzie mógł zaliczyć wydatki na ubezpieczenie w koszty uzyskania przychodów?
Koszty uzyskania przychodów
Musi być właściwie udokumentowany, musi być już dokonany, jego celem musi być uzyskanie przychodów lub zachowanie, zabezpieczenie źródła przychodów i niezbędnie musi mieć też związek z prowadzoną działalnością gospodarczą.
Zobacz także: Wydatki na programy motywacyjne dla pracowników – sprawdź, czy zaliczysz w koszty podatkowe
Jak uzasadnić ubezpieczenie w źródłach przychodów?
Aby zaliczyć wydatki na ubezpieczenie grupowe obejmujące także małżonków i partnerów pracowników, należy spełnić wszystkie te warunki. Pracodawca musi więc mieć właściwie udokumentowane te wydatki - polisa, zestawienie składek, ogólne warunki ubezpieczenia, specyfikacja warunków umowy. Wydatki są realnie ponoszone - uszczuplenie zasobów finansowych firmy następuje w momencie opłaty składki. Składki nie podlegają zwrotowi.
Koszty ubezpieczenia nie są związane z przychodem, jednak mają bezpośredni wpływ na przychody i są związane z działalnością gospodarczą. Są one bowiem elementem systemu motywacyjnego, dodatkowo podnoszą komfort psychiczny pracowników dając im dodatkowe poczucie bezpieczeństwa - a to przekłada się na atmosferę w pracy, a w konsekwencji zwiększenie wydajności.
Ważne: Wydatki na ubezpieczenie ponosi pracodawca i są to koszty pracownicze związane ze stosunkiem pracy. Pracodawca powinien także opodatkować kwotę składki jako przychód ze stosunku pracy.
Zobacz także: Zaliczenie odzieży roboczej w koszty uzyskania przychodu
Wyłączenia ubezpieczeń z kosztów
Składki na ubezpieczenie grupowe nie są zaliczane do wyłączeń zawartych w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jeśli spełniają określone warunki.
Zgodnie z przepisami pracodawca może zaliczyć w kosztach uzyskania przychodu koszty umów ubezpieczenia na życie, wypadkowego i chorobowego, jeżeli:
1) nie jest uprawniony do otrzymania świadczenia z tytułu tych ubezpieczeń
2) umowa wyklucza w okresie 5 lat od daty jej zawarcia bądź odnowienia: wypłatę kwoty stanowiącej wartość odstąpienia, wypłatę z tytułu dożycia określonego wieku, możliwość zaciągania zobowiązań pod zastaw tej umowy.
***
Opłata składek w grupowym ubezpieczeniu na życie dla pracowników i ich partnerów lub małżonków, może być - po spełnieniu określonych warunków - uwzględniona w kosztach uzyskania przychodu pracodawcy.
Zobacz także: Czy zawieszonego nauczyciela uwzględnić w ustalaniu budżetu na wynagrodzenia w zakresie dodatków motywacyjnych
Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 23 maja 2022 r. - sygn. 0111-KDIB2-1.4010.569.2021.1.PB
