Specjalne strefy ekonomiczne to wyodrębnione administracyjnie obszary Polski, gdzie inwestorzy mogą prowadzić działalność gospodarczą na preferencyjnych warunkach. Niekiedy jednak spółki prowadzące działalność w SSE, jednocześnie posiadają biuro i zarząd w innej lokalizacji (poza strefą). Może to mieć związek np. z tym, że spółka chce utrzymywać siedzibę zarządu w dużym mieście wojewódzkim ze względu na dostęp do urzędów, instytucji i łatwiejszy kontakt z kontrahentami.
Spółka może prowadzić działalność w SSE i posiadać biuro poza nią
Przedsiębiorstwo działające w specjalnej strefie ekonomicznej dla celów określenia wysokości zwolnienia podatkowego, nie ma obowiązku organizacyjnego wydzielenia zarządu, biura oraz pracowników zlokalizowanych poza terenem SSE.
W takiej właśnie sprawie wypowiedział się niedawno Naczelny Sąd Administracyjny. Chodziło o spółkę, działającą w specjalnej strefie ekonomicznej, ale poza nią posiadającą biuro i zarząd. Spółka nie była pewna, czy dla celów określenia wysokości zwolnienia podatkowego ma obowiązek organizacyjnego wydzielenia zarządu, biura oraz pracowników zlokalizowanych poza terenem strefy z działalności prowadzonej w SSE.
Zdaniem organu podatkowego fakt zlokalizowania poza strefą zarządu oraz biura zapewniającego obsługę administracyjną zarządu, a także w pewnym zakresie fabryki zlokalizowanej na terenie strefy, powoduje powstanie obowiązku wyodrębnienia kosztów generowanych poza strefą.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie był jednak innego zdania. Uznał, że czynności zarządu i jego biura polegają na administrowaniu spółką, na kierowaniu nią i prowadzeniu jej spraw, jednak same w sobie nie stanowią działalności gospodarczej. Sąd uznał, że dla potrzeb zwolnienia podatkowego przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, nie ma obowiązku organizacyjnego wydzielenia zarządu, jego biura i pracowników spoza strefy.
Wyrok NSA w Warszawie z 22 maja 2015 r., II FSK 114/13
Zobacz także:
Tagi: sse
