Niekiedy przedsiębiorcy, by uatrakcyjnić swoją ofertę wprowadzają sprzedaż kart upominkowych (voucherów). Najczęściej są to dokumenty opatrzone unikalnym kodem, o określonym nominale i terminie ważności, uprawniających klientów do bezgotówkowego skorzystania z oferowanych usług. Czasami jednak podatnicy mają wątpliwości, kiedy następuje termin powstania przychodu z tytułu sprzedaży vouchera, szczególnie w sytuacji gdy mija termin ważności dokumentu, a klient nie skorzystał z usług opłaconych voucherem.
Samo wydanie vouchera nie powoduje powstania przychodu
Moment powstania przychodu podatkowego w podatku dochodowym z tytułu sprzedaży vouchera powstaje w dacie realizacji usługi, nie później jednak niż dzień wystawienia faktury albo uregulowania należności. Jeżeli w wyznaczonym terminie klient nie wykorzysta vouchera, moment powstania przychodu podatkowego przypada na ostatni dzień okresu rozliczeniowego, w którym upływa termin jego ważności.
Organ podatkowy wyjaśnił, że voucher nie jest rzeczą ani prawem majątkowym, nie mieści się też w pojęciu „usługa”. Jest dokumentem, który poświadcza przysługujące jego posiadaczowi uprawnienia, np. do nabycia w oznaczonym terminie pewnego świadczenia (lub zakupu towaru). Wydanie (sprzedaż) vouchera nie jest wydaniem towaru ani świadczeniem usługi.
W dacie wydania vouchera nie powstaje po stronie przedsiębiorcy przychód podatkowy. Przychód ten powstanie dopiero w momencie wykonania usługi przez przedsiębiorcę. Dlatego też otrzymaną zapłatę za voucher należy traktować jako zaliczkę na poczet późniejszego wykonania usługi. Tego rodzaju przysporzenia są wyłączone z przychodów zgodnie z art. 14 ust. 3 pkt 1 ustawy o PIT. Na podstawie tego przepisu do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej nie zalicza się pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych.
Natomiast w sytuacji, gdy w oznaczonym terminie klient nie zrealizuje uprawnień wynikających z vouchera, przedsiębiorca ma obowiązek rozpoznania przychodu w wysokości niewykorzystanej przez klienta, na ostatni dzień okresu rozliczeniowego.
W przypadku wystawienia vouchera przychód należy rozpoznać dopiero w momencie wykonania usługi lub w momencie upływu terminu ważności vouchera, jeżeli voucher nie został wykorzystany w wyznaczonym terminie.
Interpretacja indywidualna dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 22 października 2014 r., nr ITPB1/415-886/14/MW
Zobacz także:
Tagi: faktura
