Często przedsiębiorcy dokonują realizacji różnego rodzaju inwestycji w ramach realizowania projektów dofinansowanych ze środków unijnych. Podpisywane umowy o dofinansowanie zobowiązują ich do podjęcia kroków mających na celu promowanie tych projektów. Pojawiają się wątpliwości czy koszty promocji (np. koszty ogłoszeń prasowych, bilbordów, tablic informacyjnych i pamiątkowych) powiększają wartość początkową ulepszanych środków trwałych, stanowiąc tym samym wydatki na ich ulepszenie.
Koszty promowania inwestycji z dofinansowaniem unijnym
Koszty związane z promocją projektu nie są bezpośrednio związane z przebudową środków trwałych i nie zwiększają wartości inwestycji. Nie stanowią więc części składowej kosztów środków trwałych ulepszonych w wyniku inwestycji.
Na podstawie art. 16g ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w razie wytworzenia we własnym zakresie, uważa się koszt wytworzenia.
Dla zaliczenia określonego wydatku do wydatków stanowiących koszt wytworzenia środka trwałego bądź też jego ulepszenia, decydujące znaczenia ma możliwość powiązania danego wydatku z konkretnym przedsięwzięciem inwestycyjnym, czyli wytwarzanym (ulepszanym) środkiem trwałym. Wszelkie wydatki pozostające w związku z wytworzeniem (ulepszeniem) środka trwałego mają wpływ na jego koszt wytworzenia bądź ulepszenia. Koszt ten zarazem stanowi o wartości początkowej środka trwałego, od której dokonuje się następnie odpisów amortyzacyjnych.
Koszty promocji projektu nie są bezpośrednio związane z przebudową środków trwałych i nie będą zwiększały wartości inwestycji, tj. nie będą stanowić części składowej kosztów środków trwałych ulepszonych w wyniku realizacji projektu inwestycyjnego.
Interpretacja indywidualna dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 22 grudnia 2014 r., nr IBPBI/2/423-1183/14/PC
Zobacz także:
