Szkoła czy placówka choć stanowi pewien zespół środków, to nie jest samodzielnym podmiotem, odrębnym w sensie prawnym od podmiotu prowadzącego. Każda rzecz ruchoma nabywana dla placówki jest w istocie przedmiotem własności podmiotu, który ją prowadzi.
Wyposażenie szkoły zakupione z dotacji jest własnością podmiotu prowadzącego
Zakupione z dotacji wyposażenie jest własnością podmiotu, który prowadzi placówkę. Dotyczy to szkół prowadzonych przez organ prowadzący, jak i przez stowarzyszenie. Dlatego też organy prowadzące placówki mają prawo dysponować środkami zakupionymi z dotacji.
Rzeczy zakupione przez szkołę są własnością podmiotu prowadzącego
Wyposażenie zakupione z dotacji jest własnością podmiotu prowadzącego placówkę, w związku z tym podmiot ten może nim dysponować.
Środki z dotacji – na co mogą być przeznaczone
Dotacje są przeznaczone na dofinansowanie realizacji zadań placówki w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym profilaktyki społecznej – mogą być one wykorzystane na:
1) pokrycie wydatków bieżących obejmujących każdy wydatek poniesiony na cele działalności placówki, w tym na:
- wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej szkołę lub placówkę, jeżeli odpowiednio pełni funkcję dyrektora,
- sfinansowanie wydatków związanych z realizacją zadań organu prowadzącego,
2) zakup środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, obejmujących:
- książki i inne zbiory biblioteczne,
- sprzęt sportowy i rekreacyjny,
- meble,
- środki dydaktyczne służące procesowi dydaktyczno-wychowawczemu realizowanemu w szkołach, przedszkolach i placówkach,
- pozostałe środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne o wartości nieprzekraczającej wielkości ustalonej w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych, dla których odpisy amortyzacyjne są uznawane za koszt uzyskania przychodu w 100% ich wartości, w momencie oddania do używania.
Art. 90 ust. 3d ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2015 r. poz. 2156 ze zm.).
Zobacz także:
